Dag 8 donderdag 3-1-2019 Dong Moy-Hue

3 januari 2019 - Hue, Vietnam

Goh. Ik dacht dat het nog woensdag was. Even alles aanpassen.

De tijd vliegt hier! Enfin. Lekker uitgeslapen tot half 8 en een gezellige wandeling met Henrik gemaakt door de sawa’s. Leuke kinderen , eerst verlegen, maar als je zwaait en xin chau (=hallo) roept komen ze los en op het eind van het liedje rennen ze al roepend en lachend achter je aan.

Ook de volwassenen lachen veel en zijn supervriendelijk.

En die waterbuffels. Wat een imposante beesten zijn dat !

Om 11 uur stappen we in de bus en gaan richting Hue.

We krijgen info over het wildlife en Liem vertelt over de tradities rond het huwelijk. Door de oorlog is de verhouding mannen vrouwen 1:100. Dus gelukkig is er Facebook en tinder.

We rijden eerst naar een ondergronds dorp. Deze is gegraven in de Vietnam oorlog. Hier zijn de tunnels hoger en kunnen we er in. En onderweg de eerste zon deze reis. Yeah!! Voor je yes hebt gezegd is hij weer weg en gaat het weer regenen

In de tunnels hebben 700 mensen gewoond. 7000 in dit hele gebied. Een heel dorp. Er is daar niemand overleden door de bombardementen maar wel door instortende tunnels.

We rijden door een duinlandschap, wit zand en bosjes, naar de tunnels toe. Daar aangekomen krijgen we eerst een film. Het dorp was dus platgebombardeerd en toen zijn ze gaan graven. Soms zelfs met de blote handen.

Drie niveaus tot 25 m diep. 1 douche voor de vrouwen. De mannen moesten ‘s nachts in zee maar baden. Bijna 6 jaar zaten ze ondergronds. Soms weken aan een stuk. Er was een schooltje en een kraamkamer. 17 kinderen zijn er geboren en daar leven er nu nog 16 van.

Google het maar even, dat doet onze reisleider ook af en toe.

Daarna naar een brug. Die was de grens tussen noord en zuid. Net als in Korea ging het om het hardste geschreeuw en de hoogste vlaggenmast. Er staan nog steeds een paar luidsprekers .

We lopen de brug over en komen aan een grote modderpoel. Dat is even doorwaden. Maar we zijn toch al vies van de tunnels. Dus hopelijk vanavond een hotel met laundryservice. Zo verwend zijn we al. In de bus horen we dat we morgen de stad Hue gaan bezichtigen en om 7 !!! Uur al vertrekken. Dat stuit echter op enige weerstand achter in de bus ( daar zitten wij). We hebben ook niet veel zin in het keizerlijk diner wat ons wordt aangeboden morgenavond. ( je wordt dan in een Chinees tenue gestoken mét hoofddeksel en krijgt een 12 gangen diner). Het eten lijkt me wel wat, maar in een kimono gaat mij iets te ver. En zoals iemand zei: alsof je in Volendam verkleed aan de haring moet. Nee wij nemen liever een taxi naar een restaurantje in de stad.  Ook de toer achterop een scooter is leuk. Maar inmiddels regent het weer en dus is ook hiervoor het animo ver te zoeken ,bij sommigen.

We blijven twee nachten in Hue. En komen om 19:30 aan. Een grote stad Bijna 500000 inwoners. We zijn nu 700 km van Hanoi. En zitten in centraal Vietnam. Tot nu toe is het allemaal erg mooi en interessant, heerlijk eten , en ......nat.

Hue staat bekend om zijn heerlijk eten en dat is te proeven bij het diner. Erg lekker en veel. Er is geen tijd meer voor de bar en bier want het is laat geworden en morgen is het weer : 6:30 wakeupcall! Welterusten.

1. Ilonka:
    3 januari 2019
    Hè jammer, had mijn peettante en oom wel eens in klederdracht willen zien ;-). Veel plezier nog!
  2. Wim:
    Ik zou nooit in een georganiseerde toer kunnen reizen, desalniettemin krijg je wel een mooi en goed idee wat, hoe en waarom Vietnam zo ver is in haar ontwikkeling.
    Zondag vlieg ik weer terug naar Amsterdam....via China...
    Maar ik kom terug om Noord Vietnam te ontdekken!!!
    I allready love the country, people and the food!!!
    My trip wil and at the 7th januari....35 day’s.....
    With my lovely daughter and Best frend!!
    Back to the cold Nethetland after 35 day’s....🤨😜😊🙏🏻🥂
    Hopefully you enjoy your tripe and come back without any organisation.... It’s a fine country, nice people even though they don’t speek any Englisch at all...😝🤨😜🙃
  3. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    7 januari 2019
    Hoi Wim,
    Hoewel het een leuke toer is en we boffen met onze medereizigers, zal het voor ons ook nog wel een tijdje duren voor we weer een georganiseerde reis maken.
    Alles heeft twee kanten en we doen en zien nu dingen die we normaal niet zouden beleven. Aan de andere kant beleven we met zijn tweetjes als we alleen op de bonnefooi gaan weer dingen die je met een groep nooit mee zal maken. Het is een hele ervaring moet ik zeggen. Maar qua geschiedenis en achtergronden ben ik, wat Vietnam betreft, helemaal bij! Haha.