Dag 9 vrijdag 4-1-2019 Hue

4 januari 2019 - Hue, Vietnam

Vandaag voor Theo een vrije dag. En ik ga mee naar de pagode.

In Hue zijn 13 keizers geweest, die vanuit deze stad Vietnam hebben bestierd. En we gaan naar het keizerlijk paleis en naar een graftombe.

Na wat gezeur gisteren mochten we een half uurtje langer blijven liggen en we vertrekken dus om half acht op een drakenboot. Een supernamaak van een boot van een van de keizers ( vraag me niet welke) Een hele modeshow aan boord en een souvenir winkel natuurlijk, en we varen naar de Tien Mu pagode.....Ook Chinees.

Weer een hoop winkeltjes daar.Ik krijg steeds complimentjes van de vrouwen, en tikjes op de wang. Dat komt omdat ik zo bleek zie. Daar kicken ze hier op. Dus ik denk dat ik hier maar blijf wonen. In Nederland vragen ze vaak of ik me wel goed voel vanwege dat witte vel. En dat wordt nog wat als ik straks voor het eerst in badpak moet. Haha. Maar dat duurt nog wel even. Het is nu wel een aangename temperatuur maar het blijft nog steeds regenen.

We gaan naar de Citadel van de keizer. Oftewel de oude stad. Voor een groot deel herbouwd want het was grotendeels verwoest in de oorlog omdat de Vietcong zich hier schuil hield. Nou een groot complex en veel wandelen maar mooi en indrukwekkende verhalen van de Gids.

Daarna naar de tombe van de keizer. Overal in glas ingelegd mozaïek en een beeld van goud op een troon. Al zijn bezittingen liggen eronder begraven.

Dan gaan we eten bij de boedistische nonnen. Vegetarisch eten en schoenen uit. Het smaakt goed maar ik ben nog niet zover dat ik vegetariër word.

De anderen gaan een scootertocht doen maar wij ( Hans, Ines en ik ) gaan de stad in voor koffie en shoppen.

Daar lopen we wat rond en weten eigenlijk niet waar naartoe. Maar we hebben wel zin in koffie. Op goed geluk vinden we een restaurant waar we koffie kunnen drinken , ...heel raar ...we hebben meteen WiFi. Hans ziet nog een wachtwoord maar we zijn al online.

Haha zitten we in hetzelfde restaurant waar we gisteren avond gegeten hebben. En dus dezelfde WiFi. Hadden we niet eens in de gaten.

We komen ook nog langs een huisje waar beelden uit hout worden gesneden en een tent waar wierookstokjes worden gemaakt. Als we een biertje gaan drinken maken  we nog een vette knokpartij mee op straat. Twee scooters tegen elkaar en er wordt flink geslagen en met helmen gegooid. Er word ineens weinig gelachen door de Vietnamezen en deze twee zijn ook licht ontvlambaar. Dat had ik niet verwacht.

Maar het is gezellig en al snel laat. Het diner slaan we over vanavond want de anderen gaan naar een Chinees keizersmaal. Daar moet je dus een hoedje op en een kimono aan. Daar hebben we geen zin in.

We nemen de avond vrij en gaan vroeg naar bed want om half 7 ....... wake up call

1. Netty:
    5 januari 2019
    Super mooi nog veel plezier en hopelijk iets meer zon 😘😘
  2. Annie van Hooff:
    6 januari 2019
    Weer een super mooi verhaal , en die foto,s ... apart allemaal .. Heel wat werk ingestoken ..