Dag 19 maandag 14-1-2019 Saigon /Hochimincity-Mekong Delta-Can Tho

14 januari 2019 - Can Tho, Vietnam

Om acht uur vertrekken we weer. Wat een mierennest is Saigon op maandagmorgen! De eerste 2 uur in de bus met de dagelijkse les, deze keer  over uitbuiting van Vietnamezen in het buitenland. Voornamelijk in de nagelstylisten sector.

Mekong: de rijst schuur en andere groenten van Vietnam. Vruchtbaar met drie oogsten per jaar en mooi om te zien.  Rijstvelden afgewisseld met mais, palmen, allerhande groenten, vijvers met eenden en overal is men bezig met bouwen. Wegen, bruggen en huizen en reclameborden.

Na de koffiepauze les van Liem over de Mekong. Veel visvangst natuurlijk , en landbouw. Door de vele regens veel overstromingen . Dus veel vruchtbaar land voor de rijst.  Dat is ook terug te zien aan de “ wegrestaurantjes”. Kraampjes met fruit en kokosnoten en wat je maar kunt bedenken langs de route.

We gaan over de mekong varen. Eerst naar een drijvende markt maar die is al afgelopen en doen we morgenvroeg weer.

Dan worden we weer geroeid. Met de handen dit keer en staands. Wel weer door vrouwen! We nemen een zijriviertje en roeien 20 minuten. Weer een stukje varen naar de lunch.

En dat is me er eentje. Goed verzorgd! Rechtopstaande vis met een blommetje in de mond. En daar mogen we zelf weer loempia’s van maken. Dan gefrituurde loempia’s, grote garnalen, vlees soep en rijst en ananas en mango toe. Heerlijk.

We stappen weer in de boot en krijgen een kokosnoot van Liem. Net geoogst. En heel lekker. Maar het vruchtvlees laat ik liggen want ik zit nog vol van de lunch. Jammer want dat is ook erg lekker

De boten toeteren hier net zoals de auto’s en de scooters als ze in willen halen.  Of zomaar wat , omdat toch niemand reageert,  (daar ben ik nog steeds niet achter.)

Het is geen schone river. Overal plastic en rotzooi. Zowel in het water als langs de oever. Maar de bomen zijn weer prachtig. Ze wringen zich letterlijk in allerlei bochten om wat houvast in het zand te krijgen. Sommige groeien zelfs horizontaal voor ze weer de lucht in gaan. Wat mooie effecten geeft.

De meeste boten hebben ogen aan de voorkant dit brengt geluk. Aan de voorkant dus!

We gaan naar een koekjes fabriek. Hier leren we rijstpapiertjes voor de loempia maken, rijst poffen met heet zand,  rijstwijn stoken, kokosmelasse voor toffee maken. En koekjes met pinda.!  We mogen ook van alles proeven dus totaal overvuld gaan we de boot weer in. Oh ja. We proeven ook nog rijstwijn met slangen er in. Er staat ook een fles met schorpioenen, kikkers, torren etc op rijstwijn, maar daar waag ik me niet aan. Theo neemt 2 medicinale glaasjes cobra schnaps. Ben benieuwd of het helpt.......

Toen weer een stukje met de boot naar een groenten en fruitmarkt. Geen souvenirs deze keer. Maar op het eind van de wandeling staat de bus klaar.

Deze brengt ons naar het laatste hotel van de reis.

Nog een laatste diner. En eindelijk hebben we kokosijs toe. We dachten vandeweek al een keer kokosijs te eten maar toen zat er geen kokos maar dragonfruit in. Nu is het echt en met stukjes noot!

Ze hebben er ook patat bij gedaan met mayo. Waarschijnlijk om alvast te wennen aan de Hollandse pot.

Nog even naar de rooftop bar, met de glazen lift ,en inpakken geblazen. Morgen een heel lange dag. Want we vliegen pas ‘savonds. En we gaan nog naar de floating market en lunchen dus de laatste dag is nog niet geschreven. Maar wel  om half zeven: de laatste wakeupcall.

1. Wim van Deursen:
    14 januari 2019
    Nog een fijne laatste dag. En alvast bedankt voor alle prachtige foto's en verhalen.
  2. Ilonka:
    14 januari 2019
    We hebben weer genoten van jullie avonturen. Geniet nog maar lekker van jullie laatste vakantiedag en van de terugreis! Veel liefs.
  3. Hans Houthuijzen:
    14 januari 2019
    Nou het was weer een mooie vakantie dacht ik zo, mooie verhalen en mooie foto’s.
    Als jullie terug zijn moeten wij nog 6 weken wachten. Goede terug reis Theo & Helma
  4. Ron Peeters:
    14 januari 2019
    Bedankt voor het reisverslag was weer leuk elke morgen bij een bakje koffie.
    Kom alek truk. goede vlucht.
  5. Johanna Hendrina Francisca Hebing:
    14 januari 2019
    Heb weer genoten van je uitgebreide verslagen.
    Goede vlucht voor jullie 👋