Dag 7 dinsdag 2-1-2019 Vinh-Dong Moy

2 januari 2019 - Phúc Trạch, Vietnam

En jawel hoor! Waarschijnlijk ben ook ik wat paranormaal begaafd. Mijn nachtmerrie werd gisteren werkelijkheid. Haha

We kregen een fles wijn omdat het nieuwjaar was en het diner werd omlijst door .......jawel ......Karaoke.

René de reisleider zong een paar liedjes. Liem de gids ook. En Hans ,de advocaat , ook een Andre Hazes nummer. Verder was er niet veel animo. Ik wilde Rammsteins “ da kommt die sonne “ nog doen, maar dat hadden ze niet.

Enfin. Nog even een paar pilsjes in de bar genuttigd en gaan slapen.

Vanmorgen om half 7 de wakeupcall en na het ontbijt een strandwandeling in de mist gemaakt. Vandaag moeten we kilometers maken.

We rijden inmiddels langs de kust en de mangrove bossen. Het is 16 graden en regenachtig weer, wat jammer is voor de foto’s.

We krijgen les over de eetgewoonten van de Vietnamees. Veel eendeneieren met de kuikenembryo er in. Gekookt of rauw. Bloed gestold. Honden katten ratten. Op de 1 en 15de dag van de maan maand. Dat brengt geluk. Slandswijsslandseer, maar ik denk :Gatver!!

Tja ,wij doen dat niet dus we hebben ,verdiend ,pech met het weer.

We rijden door de zone/ grens noord-zuid Vietnam. De laatste oorlog met de VS  leeft hier nog zichtbaar voort. Veel oorlogsmonumenten bijvoorbeeld een kraterrand waar 10 meisjes die gedood zijn nog dagelijks met wierook worden herdacht. Men denkt dat de geesten voortleven op de plek waar men is overleden.

Er worden papieren jurkjes en geld (nep) verkocht die je kunt verbranden als een soort offer. Dat doen we dan maar.

Het zinloze van die hele Vietnamoorlog dringt hier echt door. Alle Vietnamezen ( of ze nu uit noord-,of zuid komen) brengen offers aan alle slachtoffers en landgenoten  en heel respectvol. Daar kan zo’n bus Nederlanders nog van leren.

Verder gaat het weer over de HOCHIMIN trail. Rubber en theeplantage kijken.

Hierna rijden we de bergen in. Ook mooi en begroeid met Palmen en eucalyptusbomen. Het tropisch regenwoud is na de Napalmbommen dun gezaaid hier.

Om 14:00 gaan we naar de pyong ya grot met een boot. Dit is een grote. En staat op de Unesco lijst. Niet voor niks het is de mooiste grot ooit!  Eerst de boottocht en dan genieten ! Zie de foto’s

Maar die doen er geen recht aan.

Hierna nog 30 min rijden naar ons plekkie. Chay Lap Farmstay. Een homestay tussen de bergen. En oh my God!  Wat een geluk. We mogen uitslapen!  Morgen pas om 11 uur vertrekken. Dat komt goed uit want we komen tijden happy hour aan en daar gaan we een partij gebruik van maken!!

Ik zeg dus nog geen welterusten.

1. Annie van Hooff:
    2 januari 2019
    Geweldig weer en mooie foto,s ..
  2. Anita:
    2 januari 2019
    Prachtig geniet ervan!
  3. Gerrie:
    3 januari 2019
    Hoi Theo en Helma, tot nu toe fantastische reis en geweldige mooie foto`s, hoop dat t weer nog opknapt voor jullie daar, die grotten die zijn mooi zeg
  4. Carien:
    3 januari 2019
    Prachtige foto's. Geniet er van samen.