Dag 6 nieuwjaarsdag 1-1-2019 Ninh Binh- Vinh

1 januari 2019 - Cua Lo, Vietnam

Het viel erg tegen gisteren. Hier wordt niks aan nieuwjaar gedaan. En uitgerekend in dit hotel het nikskt van allemaal.De “bar” was bij het zwembad ,dus buiten. En bitterkoud........geen optie.De stad was 3 km lopen..... geen optie na al dat klauteren.

En verder was er nog minder te doen en waren we kei kapot. Bovendien gaan we vandaag 3 uur!! Jawel 3! Fietsen door de rijstvelden. Enfin, eind van het liedje lagen we dus om 22 uur in bed en vielen als twee blokken in slaap.

Ik heb heerlijk geslapen tot 5 uur. Theo een stuk minder goed dus dat wordt weer afzien voor hem. Maar hij bikkelt zich er goed doorheen.

Het is hard werken zo een georganiseerde reis en je wordt steeds bezig gehouden. De fietstoer is prachtig, ondanks dat het maar 10 graden is . Door de rijstvelden en achterstraatjes. Even een stop bij een marktje en we gaan weer verder. Hele mooie omgeving. Ze noemen het Ha Long Land.

Onderweg stoppen we even vanwege de zadelpijn voor een koffie.

Na de fietstocht komen we bij bootjes en daar stappen we in. De roeibootjes worden door vrouwen geroeid. Met de voeten!  Nu gaan we over water met een zee van waterlelies erop. De vrouwen werken hard. Dit moeten ze de hele dag doen. Voor ons is het spannend want we varen een paar keer de grotten in en moeten bukken omdat het plafond zo laag is.

Het is best claustrofobisch maar ik neem aan dat de vrouwen wel weten wat ze doen. Ja totdat er ineens tegenliggers aankomen. De grotten zijn niet verlicht en de vrouwen hebben wel een soort mijnwerkerslamp op het hoofd. Maar ik merk aan onze roeister dat tegenliggers niet waren ingecalculeerd. Het gaat gelukkig goed.

Hierna volgt weer een lunch met geitenvlees deze keer.

We lachen heel wat af met onze nieuwe vrienden. Het zit er op en we gaan weer verder met de bus. Richting Vinh. Het is een paar uur rijden maar we hebben een pits stop bij een grote supermarkt. Hier is het een kakafonie van geluid en heel, heel erg druk.

Blij dat we er weg waren.

Weer terug in de bus krijgen we van Liem les over het onderwijs in Vietnam.

Dit is net als in Nederland verplicht en wordt voor arme boeren betaald. Veel mensen verdienen maar  rond de 35 euro per week.

Het valt op hoe vriendelijk en lief de mensen zijn. En veel lachen zoals in de meeste landen hier in de buurt.

Om 19 uur komen we aan. En dan is het weer eten. Gelukkig is hier wel een bar en is het al lang bier o’clock geweest. Het wordt weer een gezellige avond en niet te laat. Morgenvroeg om half 7 weer een wake up call. Ben benieuwd wat we gaan doen en het wordt zowaar 16 graden........ wel regen.

Ik heb deze 1 januari meer activiteit vertoond dan al die 59 1 januaries vantevoren bij elkaar opgeteld. Haha

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans Houthuijzen:
    1 januari 2019
    Hi Helma & Theo
    Voor jullie ook een goed en gezond 2019 And a happy new year. En wat een mooie verhalen weer. En de volgende keer weer georganiseerd op vakantie ? 😂😂
  2. Ilonka:
    1 januari 2019
    Gelukkig Nieuwjaar! Ja dat worden voortaan alleen nog maar groepsreizen haha. Geniet er maar lekker van.
  3. Helma:
    2 januari 2019
    Ja. Het is afzien. Maar echt heeeeeel leuk als je eenmaal bezig bent.
    Ik kan niet alles persoonlijk beantwoorden vanwege slecht bereik af en toe. En omdat ik soms maar net genoeg tijd heb! Haha