Dag 12 maandag 7-1-2019 Hoi An

7 januari 2019 - Hoi An, Vietnam

We zijn nog steeds in Hoi An. Vandaag zijn mijn nieuwe schoenen klaar en gaan we op kookcursus.

Vanmorgen is een gedeelte naar een tempel gaan kijken maar wij doen rustig aan en na een uitgebreid ontbijt ga ik even wandelen. In mijn uppie had ik beter niet kunnen doen. Haha.Ik was al snel de weg kwijt  En na veel winkeltjes en veel gepingel ben ik al snel een paar miljoen armer, en een volle rugzak rijker.  Ik wilde nog een voetmassage laten doen maar ik kom in de oude stad op een begrafenis terecht. Of een boedistische herdenkingsdienst dat weet ik niet precies. Dat kwam doordat ik een kunstgalerij inliep omdat ik een monnik hoorde chanten. Nauw gangetje was het en ik was de schilderijen aan het bekijken. Komt er een vrouw in het wit gekleed van achter uit de winkel naar mij toe en nodigt mij uit om te kijken.Ik mag foto’s nemen. Ik blijf op een respectvolle afstand staan als de monnik ineens ophoudt met  scanderen en terug de winkel/gang inloopt. Nu was in het midden van de gang een altaar opgesteld en de monniken gaan daar omheen staan. Tja,je mag monniken niet aanraken, dus ik kon er niet meer langs met die volle rugzak.

Ik ben maar blijven staan en drie kwartier naar belletjes gerinkel en gezang staan luisteren. En maar bidden handen onder de kin gevouwen en buigen. Ik kreeg zelfs samen met de familie wat wierrookstokjes in handen geduwd. Enfin het eten op de offertafel lonkte schijnbaar want na een uurtje was het stil en zaten de monniken de offerranden op te peuzelen en kon ik vertrekken.  Weer een ervaring erbij!

De schoenen zijn om 14 uur nog niet klaar dus wandelen Theo en ik maar eens de andere kant op. Onderweg eet Theo wat streetfood. Een lekker broodje geroosterd varkensvlees. Ik ben even terughoudend en kijk eerst de kat uit de boom. Als hij morgen nog geen buikpijn heeft dan ga ik het ook weer proberen. Haha.

Dan even een massage en ik ben gemangeld en weer gestreken en met gelakte nageltjes klaar voor het  komen  Om 16:00 vertrekken we met de taxi naar de markt. We zijn : Pauline, Ines, Shakti,Henrik en wij twee.

We dachten dat we de groenten en het eten daar moesten kopen maar dat was niet zo. Het was heel leuk en gezellig. We leerden kleefrijst met mangosaus maken (toetje) sla maken( maar dat kenden we al). Maar mooi opmaken was nieuw voor mij. Gehaktschijfjes ook lekker!

Liempia’s maken was voor mij het hoogtepunt en helemaal niet moeilijk. Veel tips en trucs geleerd en lekkere sausjes leren maken. Ook groene sla met kruiden is erg lekker. Ach , ik hoop dat Theo het heeft onthouden zodat we thuis ook nog eens kunnen genieten. Ik zelf ben daar geen ster in,maar krijg nog een mailtje met recepten Van My, dat was de juf

Dan is het al snel 19 uur en kunnen we de schoenen halen. Nog net op tijd voor happy hour zijn we weer in het hotel.

Op tijd naar bed. Morgen gaan we weer verder naar het zuiden en we vertrekken al om half 8. Dus de wakeupcall is om 6 !!!!!! Uur. Welterusten.