Dag 13 dinsdag 8-1-2019 Hoi An -Quy Nhon

8 januari 2019 - Quy Nhơn, Vietnam

Een reisdag vandaag: 6 uur reizen. Om half acht stappen we de bus in. We zullen wel regelmatig uitstappen. Dus dit wordt weer een heel verslag. We rijden weer door de witte duinen. We rijden door Tam Ky een arm vissersdorpje met muurschilderingen om toeristen te trekken. En waar ze wachten op strandresorts. Jammer voor die mensen. Maar goed voor de economie.

Dan naar een Monument voor de heldhaftige moeder. Symbool voor de vrouwen van Vietnam. Maar deze heeft haar man en 9 kinderen schoonzoon en een kleinkind verloren in de oorlog. Zij hield de Vietcong in haar tuin ondergedoken.

Het is een indrukwekkend monument. Er zijn veel moeders die de titel “Dapper”  hebben gekregen (78000 moeders in heel Vietnam) Een deel hiervan zijn hier ook begraven, maar deze is 106 jaar oud geworden. Het museum is in het monument. Indrukwekkend.

De volgende stop is nog erger. My Lai waar de Amerikanen een heel dorp vrouwen en kinderen en bejaarden hebben afgeslacht. (Of dat moesten ze van de baas. )

Er is een film over gemaakt en het is een schandaal geworden na een tijdje in de doofpot te zijn gestopt. Wat worden mensen toch beesten als ze in een groep worden gehersenspoeld of voorgelogen. Deze jongens draaiden ook helemaal door !

Meer dan 500 mensen bejaarden, vrouwen en kinderen en al het vee doodgeschoten. Na dat dit uitgekomen is en in de negentiger jaren ook toegegeven door Amerika.In elke oorlog zijn deze dingen wel gebeurd volgens mij. En dat is triest.

We zijn er  stil van ,maar ja , het is vakantie dus van je af zetten en naar de lunch.

Deze wordt aan de rivier genuttigd.

Hierna een lange rit door dorpjes, langs rijstvelden en in de verte de bergen.

Als we in de bus zitten schijnt het zonnetje dus weinig foto’s te maken vanwege de weerschijn in de ramen. We krijgen van René een les over de economie en ze doen het goed hier. Meer heb ik er niet van onthouden. Oh ja. Er is ook de nodige corruptie.

Gemiddeld maandsalaris €225,-

Dan Liem nog even over TET. Het Chinees nieuwjaar op 4 februari. Mensen kopen dan een bonsai boompje. En die zien we hier dan ook in grote getale langs de weg staan om te verkopen. Ze zijn iets groter dan je verwacht. Maar erg mooi.

We rijden door Quy Nhon en komen aan bij een groot Hotel. Op de zesde verdieping met uitzicht op de baai. Erg luxe alweer alleen is de bar gesloten. Dat dan weer wel. Maar op het strand is nog wel een tentje open. We krijgen een buffet. Kunnen we er even over denken of we gaan. Want morgen om half 7 is er weer die %\#\>\ wakeupcall !

1. Marianne:
    8 januari 2019
    Je zit voor mijn sterrenbeeld de draak maar dat wist je wel. Ha ha Zijn het je nieuwe schoenen?