Dag 8 vrijdag 8-9-2023

8 september 2023 - Port Talbot, Verenigd Koninkrijk

Washford-Port Talbot

Gisteren is het weer eens  gebeurd. Sleutel op de kamer laten liggen en deur in het slot getrokken. We gingen even de loper vragen. “Die hebben we niet “ zegt de ober. Ikke in een deuk want het was overduidelijk een grapje. Wat is je kamernummer? Wisten we niet. De man gaat kijken. Het is nr4! You Dutchies!! Man gaat loper zoeken, loper kwijt!! Man in paniek! Blijkt de loper toch echt serieus kwijt. Ik zag me al met een ladder door het raampje kruipen! Na een tijdje wordt er toch een loper gevonden. Lag in een bakje in plaats van aan een haakje. Man blij, wij blij. En maar een pint ale tegen de schrik genomen.

Om half negen vanmorgen zijn we weer los. Vandaag gaan we richting Wales.  Eerst nog even door de heuvels meanderen en wat tuintjes bekijken. ( noodgedwongen want we nemen nogal eens de verkeerde afslag). En soms weten we zeker dat er nog nooit een Nederlander op die weg is geweest. Maar de ommuurde of omhegde eenbaanswegen blijven zorgelijk.

Cardif Castle gaan we bekijken. Dat is het plan. We nemen even de snelweg, om stoom af te blazen van die kleine paadjes, en om over het water te geraken.

Het is te heiig om foto’s te maken van het landschap. Er blijkt een grote wolk Saharazand boven ons te hangen, die alles wat oranjemistig kleurt. Maar om 11 uur is het al 24 graden.

Nadat we Cardif zijn ingereden weten we al meteen waarom we altijd de grote steden vermijden.

OMG!! wat een drukte en een verkeer en geen parkeerplaats te vinden. Even een fotomomentje bij de poort van de Castle en snel weer uit de stad zien te komen.

Het is wel een mooie stad. Meer iets voor een citytrip. Het kasteel is prachtig zie ik op Internet maar er komen toch iets meer lui dan in ons Geldrops kasteeltje. Ze worden met bussen aangevoerd en veel!

We boeken 40 km buiten de stad bij “The twelve knights.”

De taal is hier Welsh, wat niet te verstaan en niet te lezen is. “Cwmrhydyceirw” is bijvoorbeeld een straatnaam.  ( en ik moet spellen zodat Theo hem in zijn routeplanner kan invoeren haha. Dat is af en toe een dingetje) We gaan terug naar de ronde tafel tijd vannacht.Hopelijk spookt het zodat ik iets spannends te vertellen heb. 😛

Vanwege het weekend ook maar meteen een kamer voor morgen geboekt in Pembroke. ( daar is ook een kasteel ) Er is nu al bijna niks meer te krijgen voor een nacht.

Na de eerste pint ga ik maar even wandelen. Cultuur zit er niet meer in vandaag. Dan maar even het dorp verkennen. De heuvels aan de ene kant zijn super groen……Maar als je dan omkijkt rijzen de torens van Tatasteel boven de bomen uit. Je ruikt het ook.Een vieze teer lucht hangt hier af en toe. Maar goed, we kijken gewoon de andere kant op. (Hopelijk draait de wind ook)

Morgen gaan we iets cultureels ondernemen anders heb ik niks om over te schrijven. Tatasteel hebben we in Nederland ook en daar is alles al over gezegd.

Morgen meer!

1. Anneke Peeters:
    8 september 2023
    Jou krijgen ze niet gek hé Helmus. En het komt ook altijd weer goed. Ik geniet van jullie avonturen. Wij hebben Parijs nog op de wishlist. Dat gaat eens ons avontuur worden.
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    8 september 2023
    Ja, nog een paar nachtjes slapen voor jullie. Gaan jullie met eigen vervoer? Want in Parijs is het ook druk met rijden.
  3. Anneke Peeters:
    Thalys Helma
  4. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    8 september 2023
    Oh ja. Was ik vergeten. Nou in elk geval lekker relaxen vanaf dinsdag. En veel genieten!! Maak er maar een romantische trip van samen !! 🥰
  5. Piet Swartjes:
    Wederom prachtig verslag

Groetjes Piet
  6. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    8 september 2023
    Dank je Piet, groetjes terug.
  7. Bernie en Arno:
    Sleutel kwijt? 🤔 waar heb ik dit eerder gehoord? 😜🤣🥴
  8. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    🧐😂😂😂😂
  9. Francien Vogels:
    9 september 2023
    Hahaha wat een avontuur weer...
  10. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    9 september 2023
    Ja Sien!Nooit saai met Theo!