14) maandag 10-09-2018 laatste dag Sardinië

10 september 2018 - Porto Torres, Italië

Begin van het nieuwe biljartseizoen. Veel plezier vanavond met de aftrap! Ik heb net de boot gemist. Deze heb ik voor morgen geboekt. Maar vandaag gaan we richting de haven Porto Torres. We hebben de veerboot naar Barcelona om half zeven! Morgenvroeg. Pfff

De overtocht gaat 12 uur duren. Een hele ruk. Maar dat is morgen pas.

Eerst gisteren. We waren kei kapot van het geslenter door een slapende stad. Wat een grafstemming hier op zondag! Alles dicht en siësta tot 7 uur dan komt er pas weer leven in de brouwerij.

Lekker geslapen en weer op pad. Richting de olifantenrots. Tip van mijn zus en even kijken of hij veel is afgesleten in de laatste 50 jaar. Haha.

We zitten op een vlakte en het is een en al windmolens hier. Ik vind het jammer van het uitzicht maar Theo vindt ze mooi.

Een en al archeologische site hier. We zien vanaf de weg ook af en toe een ruïne van zo’n huisje. En ineens een hele grote.

Die moeten we even checken.

Het blijkt een fort uit de Bronstijd te zijn. Claustrofobische gangenstelsels binnenin. Alles met basalten stenen gebouwd en het staat er nog! ( hoewel T denkt dat die archeologen het pas geleden gebouwd hebben voor de toeristen en het entreegeld. )

Hij denkt ook dat alle bossen waar we later doorrijden zijn aangelegd door de Maffia. Ach ik laat het maar zo.

Hier geloven ze ook heel erg. Het is een en al heilige en kerken wat ik zie. Maar ja. Als daar een feestje aan vastzit op elke heilige dag is het natuurlijk wel begrijpelijk. ( grapje).

De mensen zijn hier nog echt trots en arm en gelovig.

We rijden ,na het culturele hoogstandje, door de “aangelegde” bossen naar de olifantenrots. Wel grappig dat ik daar de eerste bloedkoraal van Sardinië zie. Er staan twee auto’s uit de kofferbak messen en koraal en sieraden te verkopen. Als ik een foto van de “ merchandise “ wil maken krijg ik de wind van voren. Dát is niet de bedoeling!  Misschien toch een beetje illegaal??

Enfin, Theo maakt wat geijkte foto’s van mijn persoontje Nét voor de bussen ,met de dagjesmensen van de cruise, geparkeerd hebben rijden we weer weg.

Richting Porto Torres.

We hebben een echt hotel want morgen moeten we om 5 uur aanrijden voor de boot naar Barcelona.

Het valt nog niet mee om hier vroeg te eten. De restaurants openen pas om acht uur. Dan maar een Mojito aan zee.

En straks een snackbar.

1. Marianne:
    11 september 2018
    De olifant is nog niets veranderd. Ha ha maar daarvoor is hij ook van steen.