7-8 dag 9 woensdag. van Tysfjord - Mo I Rana

7 augustus 2019 - Mo i Rana, Noorwegen

Om half acht rijden we weer weg van deze prachtige plek. Tanken. En we worden daarbij geholpen door een Noor die een paar jaar in Nederland heeft gewoond. Hij wil weer even zijn Nederlands oefenen.

In Inhavet gaan we ontbijten en boodschappen doen voor vanmiddag. We rijden nu een stuk langs de zee. Prachtige natuur, wild en woeste bergen en schitterende sneeuwtoppen.  Het is overweldigend. Ik moet me beheersen om niet na elke bocht een foto te maken. Gelukkig hebben we geen toestel met filmrolletjes meer!

We rijden door tunnels van wel 10 km lang. Dat geeft de ogen even rust van al het moois.

Het weer is weer te gek! 17 graden voelt als 20 met die zon. En ik scoor de eerste waterval( letje). De huskyfarms zijn we voorbij ,helaas , maar dat zou toch maar pijnlijk worden. ( ik zou er zeker een mee willen nemen )

Na de picknick bij Fauske rijden we het binnenland in weg van de fjorden. Het is maar voor 200 km. En we komen in de bergen en marmer en zout industrie terecht. Maar dat is niet te merken de fabrieken liggen een eind uit zicht. We zitten weer in de bossen. Maar deze hebben toch vergezichten vanwege het hoogteverschil.

Bij de poolcirkel Arctic Center krijgen we een bui op ons dak. Ach, is de auto ook weer schoon. Gelukkig is het maar een bui. En rijden we het zonnetje weer tegemoet.

Hopelijk worden de opgedroogde watervallen er een beetje door gevoed.

We zien een hoop dieren vandaag, helaas allemaal in opgezette toestand. Maar de wolf in ons Motel is toch wel erg mooi geweest toen hij nog rende met het roedel.

Het motel wordt gerund door een Noorse Indiër. Heel aardige man. We kunnen bij hem bevroren pizza kopen en zo. Gaan we NIET doen. Haha. We gaan naar een Noors restaurant in de stad. Noors eten. Ben benieuwd. Dat was de tip van de eigenaar maar helaas bleek het een Noorse Italiaan te zijn. Dus maar weer zelf aan de kook vanavond. Hopelijk in het zuiden meer geluk met de Noorse cuisine.

Want wat je hier in de winkel koopt is net zo duur als een driesterren restaurant bij ons en dan moet je nog zelf koken. ( allez, dat is wat overdreven en ik zou het er niet meer over hebben)

1. Frank + Linda:
    7 augustus 2019
    Wat is dan het gemiddelde jaarinkomen van een Noor als levensmiddelen zo duur zijn? Wat is daar dan wel goedkoop in verhouding tot Nederland? Onze Ruud gaat in september ook op vakantie in Noorwegen, kan ik 'm vast opnaaien 😉 . In ieder geval veel plezier nog Helma en Theo, geniet ervan!
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    7 augustus 2019
    Het gemiddeld netto loon is 3200 € NETTO. En zalm en garnalen zijn relatief goedkoper dan in Nederland en gebak is ook goedkoper
  3. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    7 augustus 2019
    Ik moet er wel bijverteklen dat we nog in het noorden zitten en dat hier bijvoorbeeld verse groenten en fruit nogal schaars zijn in de supermarkt dus dat wordt allemaal geïmporteerd voor weinig mensen en dat maakt het ook een stuk duurder.
  4. Hans Houthuijzen:
    7 augustus 2019
    Wat een mooie reis maken jullie weer, geweldig en dan die foto’s. Maar ik dacht dat de salarissen veel hoger lagen, heb zelf een klant uit Noorwegen en hij heeft het mij anders uitgelegd, maar weet het ook niet zeker. Geniet er nog van.
  5. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    7 augustus 2019
    Theo zei het zelf! 😂😂maar wij weten het ook niet precies hoor. We zoeken het nog uit.
  6. Bert&Fransien:
    7 augustus 2019
    Wat een prachtig land, vele ver gezichten, je ogen denken telkens aan foto maken heel apart wij waren er in 2000 ook toen prachtig weer, nou geniet ze samen🙏🌞🇱🇺
  7. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    8 augustus 2019
    Ja dank je , een prachtig land ! Wat hebben wij dan maar een postzegel hè? Maar nederland heeft weer andere voordelen lol
  8. Gerrie:
    7 augustus 2019
    Geweldige foto's en verhaal weer.
  9. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    8 augustus 2019