8-8 dag 10 donderdag. van Mo I Rana-Grong

8 augustus 2019 - Grong, Noorwegen

Na een roerig nachtje in het motel. ( veel Russische wegwerkers die ploegen draaien een om zes uur beginnen ander om 12 uur thuis). Dus dat is wel jammer. Ik ga eerst maar ontbijten en laat T maar even uitslapen. Hij moet per slot de hele dag rijden.

Vandaag gaan we naar Grong weer een 300km zuidwaarts. Daarna ( achter Trondheim beginnen de toeristische routes pas. Ik vraag me af wat deze dan inhouden aangezien het hier al zo mooi is. De weersverwachtingen zijn niet zo best in het zuiden maar met ons geluk gaat dat meevallen.

We rijden weer tunnel in en tunnel uit en tussendoor weer steeds een ander uitzicht. De langste vandaag is bij Korgen. 8,7 km. In verhouding met de Gottard mag dat geen naam hebben maar tweebaans en donker lijkt het toch wel lang.  We komen in Helgeland de tunnel weer uit.

In Mosjøen is het tijd voor koffie en wat “shoppen”. Het is uitverkoop maar het blijft bij windowshoppen. Voor echte Noorse truien moet je natuurlijk ook niet aankomen als het 23 graden is haha! Dat wordt dus weer zelf breien deze winter.

Onderweg wordt het wat bewolkt. Sterker nog het trekt dicht! We hopen nog dat het aan de andere kant van de berg blijft. Hopelijk blijft Thor ons goedgezind. We pikken nog effe snel een waterval mee. Hier zwemmen de zalmen tegenop als ze trekken. Maar vandaag dus niet.

Noorwegen staat stijf van de trollen. Ze blijken geluk te brengen (zeggen ze)Dus we hebben er maar een aangeschaft. Thor en trol zijn onze redding. We krijgen een bui. Maar dan rijden we net bij wegwerkzaamheden en het duurt maar 5 min. Dan komt het zonnetje weer.

We rijden naar Grong waar ons hutje zou moeten staan. De weg is afgesloten maar we kunnen er door. Misschien alleen voor de camping denken we nog. Tot we een 8 km later op twee mannen stuiten die ons terug sturen. Wij nog “ Google zegt bestemming bereikt” maar ze zijn onverbiddelijk en zuchten eens diep. Er wordt een weg ingeteert en niks mag er langs! Er komen nog meer auto’s aan die net als ons door de afzetting zijn gebroken. ( kuddegedrag) Haha.

Goed de camping Langnes opgezocht via trip advisor en we zijn weer op het verkeerde padje gestuurd door maps , Google toch! Maar goed hier leren we van. En het is ook steeds spannend of de camping überhaupt bestaat. En zo ja waar die staat.

Maar we komen er uiteindelijk. Heerlijk plekje aan de rivier. De hut is net zo lang als de auto maar met alles erin wat nodig is. En tot grote vreugde van T helemaal te verduisteren. Helaas willen de wolken niet wijken maar de temperatuur is goed genoeg om lekker buiten te zitten. Even smeren tegen de muggen. Restaurantje pikken, De meegebrachte Triple ontkurken en we voelen ons als Thor in Noorwegen

1. Piet Swartjes:
    Mooi geschreven weer.
  2. Annie van Hooff:
    Super ,dat verhaal .
  3. Menno:
    8 augustus 2019
    Als je het kan plannen, dan is de Trollstigen bij Andalsnes een omweg waard ; )
  4. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    9 augustus 2019
    Morgen gaan we de trolstigvegen op.
  5. Gerrie:
    8 augustus 2019
    Mooie foto's en verhaal weer
  6. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    9 augustus 2019
    Dank je leuk dat iedereen meekijkt.