6-8 dag 8 dinsdag . van Kiruna. - Tysfjord ( Noorwegen

6 augustus 2019 - Storjord i Tysfjord, Noorwegen

Zal Kiruna er nog staan in 30 jaar?  De mijnen kopen iedereen uit. En delven 1 km onder de stad nog naar ijzererts. Deze wordt dan met de trein naar Narvik vervoert om te verschepen. ( hier hebben de Duitsers in WO. 2 veel profijt van gehad. )

Tot zover de geschiedenis. Ja je kunt veel lezen als je al om half vijf wakker wordt.

Vandaag gaan we naar Tysfjord bij de Lofoten. Een eilandengroep in Nordland Noorwegen. Bij Tysfjord is Noorwegen het smalst. 7 km maar tussen Zweden en de zee.

We beginnen vandaag weer grijs en bewolkt Maar dat zal wel veranderen. Ik ben al vroeg wakker en heb dus alle tijd om wat vooruit te kijken. Een huskykennel staat nog op mijn verlanglijstje.

Maar eerst boodschappen doen voor de grens. Klein dorpje tussen de sneeuwtoppen in Abisko. Geen verse groenten of brood. Dus maar viltskav en taco’s gekocht. We gaan vanavond zelf koken. Ik vertaal via Google even wat we hebben gekocht “ wilde schurft ?!  “ kammenixschele. Het ziet er uit als wild we merken het wel als het ontdooid is.

In Narvik stoppen we voor koffie. ( op terras met een boterham garnaal zalm ). €10 een vrouw verteld dat dit zelfs voor Noorwegen veel te duur is maar wij eten er samen van en zitten allebei vol. In Nederland is het duurder met minder beleg.  Het koffiehuis is net een huiskamer met bank en zelfs op de plee is het huiselijk ingericht.

Dan komen we bij ons eerste Fjord. Prachtig en wat ik had gehoopt. Beetje sneeuw veel water en bergen. Prachtig allemaal.

In Skarberget met het pontje over naar Bognes dan zijn we bijna bij ons hutje voor vannacht. (Denken we)

Maar googlemaps leidt ons een bospad in wat steeds slechter wordt en hogerop gaat. En natuurlijk zit ik weer aan de buitenkant. Dus de kant die het eerste naar beneden valt.

Uiteindelijk na 10 km rijden vinden we een bruin houten huisje ( bestemming bereikt) maar er staat niks van hotel of zo. En de meeste huisjes zijn bruin. Enfin iets verderop staat een auto bij een huis en vragen we de weg. Blijken we op het uiterstepuntje van het schiereilandje te zitten. Wel een mooi uitzicht , waar we de 10 km terug naar de hoofdweg alweer van kunnen genieten.

Uiteindelijk blijkt het bij het toeristeninformatie centrum te zijn. De eigenaar heeft al vaker naar Google geschreven (verkeerde  coordinaten) maar die doen er niets mee.

We krijgen een eigen huisje en zetten alles klaar. Op het gazon er naast. In de zon. En bij het water en de bergen. Eigenlijk te gek voor woorden; erwtensoep en rendierschurft met dit warme weer ! Maar vandaag is low budget dag. Het hutje is prachtig. Zelfs met een zolderkamertje. Daar mag T slapen , voor straf, als hij voetbal gaat kijken tijdens het eten. Morgen meer genieten.

1. Annie van Hooff:
    6 augustus 2019
    Noorwegen is toch wel mooier als Zweden zo te zien
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    6 augustus 2019
    Ja klopt Annie ietsafwisselender en veel woester