Dag 5. 18-10-2019. Aracena -Puerto Real

18 oktober 2019 - Puerto Real, Spanje

Gisteren avond hebben we varken gegeten. Zeg maar : alles van het varken behalve de ham. En dan vooral het vet. Zoveel vet dat het verleidelijk is om Veganist te worden. Maar,als tweede generatie na de oorlog, mag het varken niet voor niks zijn doodgegaan en denken we aan de arme kindjes en moet het bordje leeg!  Dat lukte , zelfs mij, niet. Enfin. Na de vakantie maar weer gezond gaan eten. En ik vind het ook wel smakelijk moet ik zeggen. Maar gewoon te veel en te vet.

Vandaag nemen we ons voor om minder km te maken en meer te zien. We rijden richting Huelva. De namen van de stadjes en dorpjes komen ons alweer bekend voor. We hebben hier vroeger heel wat ( ongekeurde) auto’s kapot gereden op zandweggetjes. Nu is alles snelweg.

Nog even over de ham. Echt de laatste keer. Als je die wilt kopen heet het hier geen Pata Negra  maar jamon Iberico de bellota. En nu maak ik er geen woord meer aan vet. :)

We zijn vroeg wakker , de nacht was koud maar vandaag ziet het weer er wat beter uit. Een prachtige zonsopgang over de bergen heb ik al in the pocket. Kan niet meer stuk.

We vertrekken nog wel in mist en regen maar het wisselt met af en toe wat zon. We rijden naar Huelva. Vanwaaruit Columbus vertrokken is naar zijn Amerika ontdekking.

We komen langs een immense mijn, bij Riotinto. Koper mijnen ze hier. Ik lees dat het de oudste mijn ter wereld is. Op een na. Mooie kleurtjes zand. Verder een vieze stad.Stoffig en rood.

Bij Huelva breekt de Zon even door. Dat werd ook hoog tijd. Kunnen we aan de koffie.

We bezoeken meteen de replica’s van de 3 schepen waarmee Columbus voer. ( santa Maria,Pinta en Niña) En ik bekijk het klooster waar de voorbereidingen werden getroffen. Wat een avontuur moet dat zijn geweest. Hij had ook slecht weer want hij is met zijn Santa Maria in Americo op de klippen gelopen. Haha. Het is leuk voor kinderen,  de kleutertjes roepen “vista la terra” om het hardst voor de foto. Ikzelf vind het tegenvallen. Het zijn wel hele kleine scheepjes.

Om bij Cadiz te komen moeten we , vanwege een natuurgebied weer een stuk terug richting Sevilla. Hier gaan we niet naar toe want die stad is te groot ( doen we wel een keer met een stedentrip). We rijden dus weer door de heuvels waar de witte dorpjes tegenaan geplakt lijken.

Achter Sevilla stoppen we. Ik begin maar op tijd aan de wijn bij  “el Paisano”. Daar krijg je dan een tappa bij. Voor weinig. We bestellen ook gamba’s. En die zijn me een partij lekker. !! In elk geval zitten we nu definitief in de vakantie modus. En het is ook nog eens 32 graden.

We rijden daarna door een vlakte met hier en daar een witte haciënda. Zoals je in die oude westerns ziet. Met een poortje en een bel of wapen er boven. Alleen zijn ze hier natuurlijk spierwit.

We zitten na een tijdje bij Jerez. Ja van die sherry. Maar daar hou ik niet zo van. Maar dan zijn we bijna bij ons stekkie. In Puerto Real moeten we zijn,Net buiten Cadiz. We komen eerst nog langs grote zoutpannen. Spierwit in de zon.

En dan..... komen we tóch nog in Cadiz. Even iets verkeerd ingetoetst bij Waze. Maar we mogen wel twee keer over de mooie brug zonder tol te betalen. Lol

En eindelijk zijn we er dan. We worden door de routeplanner nog even door de Campo geleid met slechte wegen. ( terwijl we gewoon rechtsaf hadden kunnen slaan nog even een rondje van een paar km op een 4 WD pad moeten hobbelen )

Koffer op de kamer en op naar het terrasje. Zon, pilsje, wijntje. Ahhhhhh das pas vakantie !!

1. Hans Houthuijzen:
    18 oktober 2019
    Wat zijn jullie toch goed bezig H & T en ja dat is wel een mooi stukje Spanje. ( heb ik ook gereden ) Porto Santa Maria. Wel een ervaring rijker geworden destijds. Maar laat ons verder genieten. Tot de volgende 👌
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    18 oktober 2019
    Bedankt Hans. Voor ons is het 38 jaar geleden. Er is veel veranderd. In elk geval betere wegen maar niet meer zo spannend
  3. Menno:
    Mar , sol y sangria ?
  4. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    18 oktober 2019
    Geen ,mar of sangria tot nu toe en vrij weinig sol. Maar wel paella en moscatel!
  5. Francien Vogels:
    18 oktober 2019
    Mooi avontuur weer voor jullie...... Geniet er lekker van.... Hier is het echt herfst aan het worden!!!
  6. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    18 oktober 2019
    Haha. Hier ook. Maar genieten doen we!
  7. Marianne:
    18 oktober 2019
    Veel plezier leuk om te lezen zo reizen we een beetje mee
  8. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    19 oktober 2019
    Dank je. Altijd leuk om mensen mee te laten genieten en later nog eens na te lezen. Dus jullie dan ook nog veel plezier met onze reis. Lol
  9. Piet Swartjes:
    18 oktober 2019
    Hopelijk ga je niet knorren van dat vet varken 😂😂
  10. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    😂🐷