Dag 3. 16-10-2019. Mios-Magaz

16 oktober 2019 - Magaz de Pisuerga, Spanje

Wat was dat lachen gisteren. In elk geval voor mij. Alweer is bevestigd dat Frankrijk niet voor ons is weggelegd.

Maar we worden wakker met een mooie zonsopgang.

We rijden door de Gascogne. Bossen , en nog meer bossen. In Pissos is het ontbijttijd. En na alle negativiteit van gisteren moet ik zeggen dat het brood in Frankrijk heerlijk is.

We zetten de routeplanner op Pamplona omdat we St Sebastian willen vermijden.

En zo rijden we door de maisvelden de Pyreneeën in. Beetje bewolkt maar droog en 18 graden.   We zien adelaars of in elk geval een hele stoet roofvogels. Indrukwekkend.

Om half 12 rijden we Spanje binnen. Tussen de pepers die nu geoogst worden voelt T zich al meteen thuis. Dantxaria. Nog nooit van gehoord.

We rijden een prachtige route door de bergen en pepervelden. Richting Pamplona. Maar om in Sevilla te komen is dit nogal een omweg dus rijden we er maar langs af.

Het is intussen tijd voor koffie en dat is even omschakelen naar Spaans.  Maar het gaat me goed af.

We rijden langzaam maar zeker de Pyreneeën weer uit en de uitzichten zijn prachtig. Vooral met die herfst op het hoogtepunt. Er zijn nog geen bladeren gevallen maar ze staan op springen. Na Burgos begint de grote leegte. We hebben weer een hotel ( met restaurant deze keer ) en een bar zodat T ook een servezaatje kan drinken.

Het is ren typisch Spaans café. Tapaatje bij het bier. Vrouw achter de bar. Tv aan en hard ! Buiten zijn ze een tent aan het opbouwen voor de boerenmarkt zaterdag. En we zitten driehoog-achter. Maar ik vind het geweldig. Jeugdsentiment viert hoogtij vandaag.

De vrouw van het hostal is zo vriendelijk om paella voor ons te maken. ( ik vroeg alleen maar of het op het menu stond. Dat was niet zo. Maar Helma’s wil geschiedde en ik kreeg een aparte behandeling.) daarna hebben we  haar  niet meer gezien. Ze was natuurlijk last minute boodschappen aan het doen. Zo liemf!

Dus volgens Spaanse traditie gaan we om 21:15 aan tafel. Een andere vrouw in pyamabroek en sweatshirt komt met een karretje langs. Een stuk brood op tafel ( letterlijk) en daar is de paella!!

In een kommetje, volgens de lokale traditie met kippennek en worstjes en mosselen en nog van alles klaargemaakt. Ik vond hem heerlijk. Beetje zout maar erg lekker. T was iets minder enthousiast. Maar altijd nog 10x beter als het prakkie van gisteren.

Het is een goeie dag geweest.

1. Piet Swartjes:
    16 oktober 2019
    👍👍👍🍷🍷
  2. Gerrie:
    17 oktober 2019
    mooie foto`s en verhalen weer Helma
  3. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    17 oktober 2019