IJsland dag 2 vrijdag 17/2/17

17 februari 2017 - Hella, IJsland

Vroeg op en na een ontbijt met broodje haring, Skyr en veel koffie gaan we pakken en : klaar voor de eerste dag van de tour.

Het regent en is erg bewolkt zodat we weinig zicht hebben op het noorderlicht. Maar dat mag de pret niet drukken.
We stoppen voor een wandeling in de regen op een kleine tectonische plaat. Deze ligt tussen de Europese en Amerikaanse in. Een man naast ons vraagt of je daar wel veilig op kunt lopen,op die platen. Nou ik denk het wel. Heel Europa ligt op die plaat. En aan de andere kant Canada en Amerika op hun eigen plaatje.
Het is wel lachen in het busje. Vooral met de familie die naast ons zit.
We boffen niet echt. Vorig jaar om deze tijd lag er 2 meter sneeuw. Nu modder en zwart zand. Maar de natuur en de bergen zijn woest en mooi.
Na de eerste waterval rijden we naar de Geysers. Om de 10 minuten blazen ze de stoom af. Onder luid gejoel van het publiek.Verder door de regen naar de grootste waterval van IJsland. Hij is inderdaad geweldig mooi. En het water is gletsjer groen. Wat een natuurkracht. Maar lang kijken kan ik niet, het waait en is vreselijk koud, dus snel naar Theo terug die in de souvenir winkel staat te wachten.
Qua souvenirs is het wel duur. Ik zie een prachtige trui maar € 360 vind ik een beetje duur. Bovendien blijkt dat T.het een draak vindt. Zo dat heb ik dus weer uitgespaard en nu kan ik gaan kijken waar ik het gespaarde aan kan gaan spenderen. Haha.
Het leven is hier wel aan de prijs. Wijntje €10 en bier €9 enfin het zijn maar een paar dagen.
Dan brengen we een bezoek aan een warm waterbron. Maar ik heb het te koud voor een warme duik en alcohol heeft ook een verwarmend effect. Dus deze keus is zo gemaakt.
En we zitten nu in de glazen stad van IJsland. Veel boeren met kassen. Daar gaan we ook nog even kijken. Een tomatenkweker. Lekker warm in de kas. De warmte komt van het hete water uit de grond C 93 graden. En ook erg veel ( noorder) licht. Haha Ach ja. Zo is de dag vlug voorbij.
De kans op noorderlicht is nihil. Veel te bewolkt en grijs. Helaas. Maar morgen weer een kans
Over de namen van de plaatsen ga ik me niet druk maken. We rijden nu op kruispunt Skeiða- og Hrunamannavegur
801 Skeiða- og Gnúpverjahreppur Ik ben erg blij dat ik hier niet werk. De Ambulance zou vaak te laat komen of helemaal niet aankomen.  Nee gebiedskennis is hier niet te doen. Maar gelukkig is het plaatsje waar we vanavond slapen gemakkelijk: Hella

1. Menno:
    17 februari 2017
    Hoeveel dagen blijven jullie op IJsland ? Ik hoop wel dat 't noorderlicht zich nog even laat zien (en filmen) : )