IJsland dag 3 zaterdag 18/2/2017

18 februari 2017 - Skaftárhreppur, IJsland

Weer vroeg uit de veren en de mistige morgen in. De weersverwachting is redelijk goed. Afgelopen nacht is er wel een Aurora geweest maar door de bewolking was deze niet te zien. We hebben nog een paar kansen. 5-7 graden vandaag We gaan naar het oosten. De toeristen route. Watervallen musea en The black Beach De eerste waterval zijn er drie. Erg mooi en koud. Je kunt er achter door lopen De bergwanden zijn bezaaid met deze watervallen erg mooi. We rijden verder naar het oosten,langs de vulkanen af. Eentje is nog steeds warm van de eruptie in 2010. Waarbij ee een week niet gevlogen mocht worden in Europa vanwege de aswolk. Het zonnetje breekt zowaar even door en hierdoor wordt het zoveel mooier dan het allemaal al was. Even een binnenactiviteit: museumbezoek. Onverwacht erg interessant. Het blijken maar kleine mensen te zijn geweest die oude Vikingen. Ik kwam zelf nog niet eens door de deur van die oude plaggenhut. Ook de jurken leken voor een meisje van 12 te zijn. Er groeien, van vroeger uit, geen bomen in IJsland. Dus alles werd van drijfhout gemaakt. Na twee jaar hadden ze dan een boot bij elkaar gejut en getimmerd om te vissen. Maar ook alles voor huishoudelijk gebruik werd in zee of aan het strand gevonden. We gaan nog naar een vuurtoren en een pikzwart strand. Prachtige rotsformaties en gletsjers die de hele horizon beslaan. Ze steken mooi af bij de zwarte aarde. Als we 's middags naar het Hotel rijden zien we in de verte een muur van spierwit ijs en sneeuw. Dit is het eeuwig ijs wat 8% van IJsland beslaat. Ach was het maar warmer dan zouden we vast nog wel vaker gaan. Haha. De gletsjers ,leren we , smelten met 3 cm per dag dus als de aarde zo blijft opwarmen redden we dat nog. Intussen rijden we door kilometers lange lavavelden. Het ziet er uit als langgeleden eens omgeploegd met mos op de aarde. Maar de aarde is dan lava steen. Onze gids heeft nog een canyon die 'niemand weet' als verassing. En die is werkelijk prachtig. Ook overal mos op de stenen. Watervalletjes en raargevormde zuilen. We genieten en heeeeeeel misschien gaan we vanavond tussen de wolken door de Aurora Borealis zien. We blijven hopen. Het hotel ligt eenzaam in de middel of nowhere. Bij een ijsberg en gletsjer. En in de lavavelden. Erg afgelegen dus ideaal om buiten te kijken naar het licht.

1. Wim van Deursen:
    18 februari 2017
    Vanavond zie je het licht. Ik heb al een flesje heineken de ruimte in gegooid.
  2. Menno:
    19 februari 2017
    groeien er inmiddels wel bomen op IJsland ?
  3. Trees Peeters:
    20 februari 2017
    Hoi Helma en Theo
    Wat weer een leuk verhaal en mooie foto,s ik geniet mee