Dag 8 zondag 6/12 Batambang Phnom Penn

6 december 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Ja, je leest het goed. Weer terug naar PP. Niet omdat we al op de terugweg zijn. We hebben ook niks vergeten, maar alle wegen leiden hier naar toe (en vanaf)  Dus : om verder te komen moeten we eerst terug. Boeddha zou deze wijsheid zelf verzonnen kunnen hebben, maar ik ben hem voor :)

Al om 5 uur wakker vandaag! Dat was niet de bedoeling!
Maar al die indrukken maken slapeloos.
Om 11 uur stappen we op de bus. Dit is gewoon een lijnbus en we zijn zowat de enige niet Cambodjanen. Een kindje van een jaar of twee zit zijn verstand te verkijken.
Na een kwartiertje rijden stopt de bus bij de eerste halte. Een paar vrouwen verkopen snacks. Staafjes kleefrijst met tamarinde en een pepertje erin verstopt. Hot hot. Maar met dit weer is zweten niet erg.
De bus wordt nog voller geladen. Het lijkt wel of ze hier verhuizen met het openbaar vervoer. Hele grote jaren 70 televisies en zakken met rijst gaan mee naar PP.
De tweede stop serveert ananas en mango. Hierbij een zakje met suiker ( dacht ik) maar het bleek een mix van suiker, zout en pepers te zijn.
De basis smaken van het eten hier zijn : alle smaken tegelijk. Zoet, zuur, zout, Pittig en bitter in een hap. Zodat het lekker over de tong fietst.
Intussen rijden we door bananenplantages. Rijstvelden en kleine dorpjes. De rieten hutjes op palen naast de soort mahoniehouten rijkeluis woningen met roestvrijstalen trappen. ( die zijn het duurst dus kan iedereen aan het blinken zien hoe rijk ze zijn ) afgewisseld met grote tempels.
Om 13 uur stopt de bus en iedereen stapt uit. De meeste om naar de wc te gaan en er gaan er ook veel eten.
De wc is ook een avontuur. Heb meteen spijt van mijn lange flodderbroek. Een gat in de grond en daarnaast een bak met water. Nou pijpen omhoog en broek omlaag is een heel gestuntel. En dan je evenwicht bewaren want je wilt hier echt niet langs het potje piesen. ( dat hebben er al genoeg gedaan).
Gelukkig heb ik een potje desinfecterende gel in de bus.
Zouden ze dat nog van de Fransen hebben overgehouden? Die hurkwc.
De mensen hier hebben geen moeite met op de hurken zitten. Ik heb er nog geen op de knieën of met z'n kont op de grond zien zitten. Ze zitten hier vaak urenlang gehurkt te werken. Eindelijk Tjendol gevonden. Het heet hier lod. Theo moet er niks van hebben maar het is zoo lekker!!! We moeten vlak voor we PP inrijden nog even door de manuele wasstraat. En daar vind ik mijn lievelingsdrankjezonderalcohol aller tijden.
Inmiddels zijn we al 5 uur verder en helemaal gaar van het zitten. Je moet er iets voor over hebben om wat van het land te zien.
Vlak voor PP is het moerassig hier staan de huizen hoger op de palen vanwege het water. Toch een vlonder er boven om overdag te werken.
Na de tweede film met louter Jackie Chans ( die erg komisch waren, maar waarschijnlijk niet zo bedoeld. Dat zag ik aan de gezichten als ik een keer hardop lachte.) kwam het al oude dans/karaoke weer op.
En we komen weer op een stuk onverharde zandweg. Nou moe, net de bus gewassen!
Het duurt nog een uur voor we bij de bushalte zijn ivm het spitsuur in de stad. Het is nog wel zondag!  Maar het lijkt wel een Duitse feestdag in Venlo maar dan 10 x erger. Geen doorkomen aan!
Eindelijk zijn we er en van opluchting betalen we te veel voor de Tuktuk.
De super aardige mensen van het hotel die met een welkomstdrankje zitten te wachten krijgen maar korte antwoorden en even later gaan we weer voor een snelle hap naar een restaurant op de hoek.
Natuurlijk is het " toevallig" happy hour. ( dat is hier van 9 am tot 10 Pm ) en na 2 mojito's sta ik al te tollen.
Snel naar het hotel en naar bed. Tot morgen.