Dag 6 Santo Tomé - Puerto Iguazú 24-10-2017 dinsdag

24 oktober 2017 - Puerto Iguazú, Argentinië

Ondanks de goede voornemens willen we toch nog een dag wat ver rijden. We moeten , als het goed is , dezelfde weg terug omdat we niet door Paraguay kunnen met deze huurauto. Dus de bezienswaardigheden doen we dan op weg naar chili wel en gassen we meteen door naar Iguazú vandaag. Dan kunnen we morgen naar de watervallen gaan. Dat is er een mooie dag voor Haha !

We rijden door een nieuwe provincie die heet Misiones en , de naam zegt het al, hier hebben de katholieken huis gehouden en zieltjes gewonnen. De jezuïeten hebben zich hier gesetteld na de ontdekking van het land .

In het hotel hebben we al een voorproefje gehad want de bevolking is erg gelovig. De plaatsnamen liegen er ook niet om. Allemaal santossen ,Apostoles en zelfs een Santo Pipo. Die laatste geeft te denken. Er lijken net zoveel kerken als huizen te zijn, in elk geval kapelletjes met verse bloemen en goed onderhouden. Wat dat betreft is het net Limburg alleen met beter weer.

Bij het tanken worden we aangesproken over het Nederlands voetbal. Ik zie wel enig leedvermaak maar ook vinden ze het jammer dat de oranjemensen er niet bij zijn. De supporters hebben hier een goede indruk gemaakt.

We komen in het gebied waar de Yerba Matte bomen groeien. Las Marias Hier wordt de nationale thee van gemaakt. Die thee is een traditie hier en wordt gedronken uit kalebassen met een rietje waaraan een zeefje zit. De gemalen boom wordt overgoten met heet water en de kalebas met rietje wordt dan doorgegeven. Als het water op is gieten ze er gewoon bij tot de smaak weg is. En...... de werking. Het eerste kopje is te vergelijken met 40 koppen koffie. Je zou er energiek van worden en het zou heeeeeeel gezond zijn. Ik heb thuis al geoefend. En de thee smaakt naar gras. Maar ja als het gezond is en traditie moet het ergens goed voor zijn. En doen wij er aan mee !

We rijden door Apostoles en San Juan en dan komen we in de heuvels en bossen. Het begint weer wat interessanter te worden. Prachtige omgeving is het.

We stoppen bij abuela Pacho (oma Pacho) langs de kant van de weg om te eten. Kippenbouten en soepvlees van de grill. Het was heel lekker mals en oma zelf maakte het nog specialer.( Begon ook meteen over maxima en zo. ) als het niet over Max gaat gaat het wel over voetbal. Dat oma waarschijnlijk een stuk jonger is als ik neem ik maar op de koop toe.

Hoe meer we naar het noorden komen hoe warmer het wordt. Ook wordt het hier een stuk toeristischer, want hoewel de meeste mensen de watervallen per vliegtuig bezoeken zullen er ook een boel met de auto komen.

De kraampjes met sinaasappels maken plaats voor kraampjes met ananas.

Om half zes komen we aan bij Namara. Na een tijdje zoeken en door gaten en zandpaden te rijden komen we er bij uit. We zitten in het reservaat en er wonen in deze buurt oorspronkelijke bewoners Mapuche die bij het reservaat horen. Onder het genot van de chicanes en hanen en drums van de indianen pakken we een biertje aan het zwembad.

Even de drone uitproberen is een ramp. Eerst belandt hij in een boom en als ik hem eruit heb in het zwembad.  Nou die is afgeschreven. Ja dat heb je met dat goedkoop Chinees namaak.

Mattias de eigenaar legt ons precies uit wat we moeten doen. Morgen eerst naar Brazilië dan daar de watervallen bekijken want het gaat regenen morgen.

Daarna de stad Iguazu in en naar de zonsondergang. En dan de dag erna naar de Argentijnse kant de zaak checken. We weten nog niet hoe we het gaan doen maar dat komt vast goed.

Intussen is de zon onder en worden de krekels wat rustiger.

Het bevalt ons nu al en we hebben meteen een nacht erbij geboekt. Het wordt vast een mooie dag morgen....

1. Hans Houthuijzen:
    25 oktober 2017
    Haan & drums of noem je zoiets gewoon drumsticks, maar wat mooi daar.... kan niet wachten tot morgen. Ps. De oranjevrouwen hebben vandaag gewonnen hoor, vindt Theo interessant haha
  2. Trees Peeters:
    25 oktober 2017
    hiepper de piep hoera gefeliciteerd een mooi nieuw jaar Trees