Dag 5 donderdag 3/12 Angkor Wat

3 december 2015 - Siem Reap, Cambodja

Dank zij de pillen, de medicinale mojito's en een goede nachtrust gaat het weer beter met het ruggetje en kunnen we vandaag naar Angkor Wat. De grootste piramidetempel van Azië. Het is super toeristisch maar ik wil het perse zien.
Dit complex is zowat het enige wat Pol Pot heeft laten staan. Vanaf 800 hebben hier verschillende koningen tempels gebouwd. Eentje is ermee begonnen en zijn opvolgers bouwden steeds mooiere en grotere om nóg hoger de hemel in te komen,of nirwana te bereiken. We bellen onze vriend  Mr Khorn en zijn binnen 5 minuten op pad.
Eerst naar Angkor Wat. Een soort Machu Pichu in Cambodja Een tempel die ooit paleis was. (Dus niet de brouwerij van het lokale bier) Groot,mooi,oud en warm.
De reliëfs hebben de 1000 jaar goed doorstaan. De beelden iets minder. Na een uur trapje op en trapje af gaan we wat drinken. Heerlijk een ijskoude kokosnoot. Ik leg hem even op het stoeltje naast me en wegistie. Zit een aap hem uit te lepelen. Ik koop er nog een. Deze keer wordt hij na een paar slokken uit mijn handen getrokken. Ik laat hem gaan de tandjes van het beestje zijn me iets te scherp.
Hierna gaan we naar een boeddhistische tempel met 54 torens en 216 lachende koppen. Niet van Boedha  maar van de koning die lachend de grens overging en als het volk aan de andere kant niet luisterde verdween de glimlach en volgde de slachting. Hij had olifanten om hem te helpen dus met dit in het achterhoofd wordt het ineens wel een érg gemene grijns.  Maar indrukwekkend blijft het. Na mijn vierde kokosnoot achter de kiezen en de benen vol kokoswater drijven we naar de derde en laatste tempel.
De tombraider tempel of Angkor Thom. Helaas hier en daar in de steigers, maar mens wil nu eenmaal winnen van de jungle. Het is prachtig hoe de wortels van de reusachtige bomen het steen loswrikken, hoe de natuur het wint van de architect.
We moeten van Mr Khorn rechtdoor lopen. Hij wacht ons aan de andere kant wel op.
Dus ....... We nemen de eerste afslag en jawel! Verdwaald. We horen de andere bezoekers wel maar komen niemand meer tegen. Wel bordjes van "pas op gevaarlijk " en zo.
Ik zweer het , we hebben plekjes gezien waar geen toerist geweest is ! Theo vind het wel meevallen maar we hebben zelden zoveel geklauterd als vandaag.
Kei moe , maar voldaan vallen we in de Tuktuk en gaan we terug naar het Hotel.
Uitgeteld even douchen, even alle indrukken verwerken. Wat een geweldige dag is het weer!
Na het eten nog even naar de nachtmarkt voor een massage en dan is het weer bedtijd.

1. Trees Peeters:
    4 december 2015
    Prachtig wat een natuur, heb weer genoten vanmorgen van je verhaal.groetjes