Dag 19 donderdag 17/12 Phnom Penn

17 december 2015 - Phnom Penh, Cambodja

De laatste dag is aangebroken. We gaan shoppen. Eerst naar de centrale markt. Een immens gebouw. We lopen er 'even' omheenz om een terrasje te zoeken waar Theo geparkeerd kan worden. Helaas.....
Eigenlijk ben ik het lopen al beu voordatdiw we iets gevonden hebben. Maar dan kan ik eindelijk mijn gangven gaan. Nu ben ik zelf ook niet zo'n tiep die uren kan struinen en vergelijken. Bovendien staat er meteen iemand naast je. 'You like, madam?  I make special price for you madam'
Maar goed. Soms is het ook zo belachelijk goedkoop dat je je schaamt omdat je nog moet pingelen. Maar het pingelen is een must. Het is een vorm van communicatie en met wat humor maak je de beste vrienden.
Om mijn schuld af te kopen geef ik hier en daar wat bedelaars een dollar. Er lopen er zoveel rond. Mensen met enorme gezwellen aan het hoofd bungelend, tot een man op een kar die helemaal niets meer kan en zijn vriend die hem dan rondtrekt door de straten.
Ook een hoop sjacheraardjes ertussen met een been omhoog gebonden en dan een tafelpoot eronder. Die mogen wat mij betreft gaan werken.
We lopen nog een keer langs de gele Mekong. En gaan nog even eten langs de waterkant.
Dit was het dan. Een prachtige reis door een getergd land wat langzaam weer wat opbloeit, maar niet heus.
De grote firma's zullen het over een paar jaar net zo hebben verziekt als in Thailand.
Massa toerisme komt er aan en alles zal ook hier ,door corruptie ,voor het gewone, arme volk hetzelfde blijven.
Maar wat doe je er aan?
Morgen weer naar huis. Ik zie dat het 13 graden is in Geldrop.
Das mooi.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter Toonen Dekkers:
    17 december 2015
    Jammer dat het er weer op zit, heb met interesse je reisverslagen gelezen en je mooie foto's bekeken.
    Het eten op de div. foto's zag er ook uit om bij te watertanden.
    Goeie terugreis en misschien tot zaterdag.
  2. Ron Peeters:
    18 december 2015
    Mooi verslag zus. Goede reis terug. Ron
  3. Patricia:
    19 december 2015
    het was weer genieten van al je prachtige verhalen! kijk nu al uit naar de volgende reis :)