Dag 17 dinsdag 15/12 Kampot green house en vuurVliegjes

15 december 2015 - Kâmpôt, Cambodja

We maken ons op voor een bootreisje vandaag. Up-River het binnenland in.
Naar de greenhouse. Even niet gecheckt maar het blijkt gewoon een guesthouse te zijn. Ik had een kas met exotische groenten of pepers of zo verwacht.  Gelukkig is het een prachtige tocht in een mooi bootje met rieten dak. We zijn de enigen. Het is lekker chillen op het dak, aan de bar en op het terras.
Er zitten hier veel Fransen. Ik lees later dat de keuken heel goed moet zijn dus waag me aan een duck in kampotpepper saus.
Die peper schijnt hier nogal waardevol $ 27 voor een zak. Alsof het goud is. Heet is heet denk ik. Ik proef het verschil niet.  Toch maar een zakje meenemen als souvenir.
Deze reis nog bijzonder weinig gekocht en gemarkt. Alles op de laatste dag in Phnom-Penh inslaan is het motto.
Maar een zakje peper kan wel.
Goh wat gaat het toch snel allemaal. Bedenk me net dat ik volgende week al weer een nachtdienst heb gedraaid om deze tijd.
De kerstgedachten zijn nog ver weg. Dat kan ook niet anders met dit weer. Ook maar geen kaarten dit jaar. Dat is toch te laat als we terug zijn. Ik geef hier wel iets extra's aan een bedelaar of monnik.
Die kan dan aan Boeddha vragen om iedereen volgend jaar veilig te houden.
Na de eend die echt wel lekker was gaan we maar weer terug met ons bootje.  Het was nu eenmaal niet wat we verwacht hadden. En meer als eten en drinken kon je er niet doen.  Op safari hoef je niet te gaan want alles is al opgegeten. En de bootreis is wel zo mooi dat het geen straf is.
Bij terugkomst in Kampot neem ik voor de verandering eens een echte Khmer massage. Een uur lang knijpen duwen en trekken is mijn deel. Iets harder dan de Thaise en zonder olie maar met talkpoeder. Heb halverwege toch maar olie gevraagd. Ik voelde me net een baby met die weeïge poederlucht.
Nog even de zonsondergang zien voor het laatst hier in deze leuke stad.
Daarna weer op een boot naar de vuurvliegjes kijken. Okmoi.
Alsof het weerlicht in de boom. Nu is de boot zo vol gehangen met flikkerende kerstversiering dat ,als de lampen uit gaan om de vliegjes te zien, je helemaal geen vuurvliegjes nodig hebt.
Ergens in mijn hersenen flikkeren nog zeker 5 min allerlei kleuren door de synapsen.
Enfin het is wel een mooi schouwspel. Ik probeer foto's te maken. Allemaal mislukt natuurlijk. Maar het houdt me bezig op de terugweg..........Honderdtachtigduzend zwarte foto's deleten.
Hierna nog een laatste avondmaal in Kampot. Morgen weer terug naar Phnom Penh.