Dag 16 maandag 14/12 Kampot

14 december 2015 - Kâmpôt, Cambodja

Om 5 uur ben ik klaar voor de vissers. Het is niet ver lopen als ik de bedrijvigheid aan de rivier ontdek.
Boten varen binnen en de vis wordt afgeladen. Een man trekt me aan mijn T shirt. Even een foto maken van de grote vissen die vannacht zijn net zijn ingezwommen. Hij blinkt van trots. Dan een vrouw of ik even mee wil komen. Haar man komt net aan met zijn bootje. Heeft 3! Manden met garnalen, en een hoop krab gevangen.
Mooi om te zien dat alles wat hier op chaos lijkt een geoliede machine blijkt te zijn.
Boot loopt in. Vrouwen nemen de manden vis in ontvangst. Wassen en wegen de manden als de visjes erg klein zijn. Anders tellen ze de vis.  Vrouwen verpakken alles in manden of plastic zakken en laden het op de scooter.
Scooter rijdt naar de markt Om te verkopen. Er staan ook mensen van restaurants die zelf van de vissers kopen. Daar is die man met de grote vissen goed mee. Hij staat te onderhandelen en wijst steeds naar zijn krakkemikkig bootje. Tja,daar moet een hoop aan worden opgeknapt. Maar hij blijft lachen en ze worden het eens.
Als de hotelman (een Engelsman ) zich omdraait zie ik het vissertje stiekem lachen en nog nèt geen vreugdedansje maken. Ik krijg een vette knipoog en een tandeloze lach. Goeie deal geweest!!
Na een ontbijtje. Wat watertrappen en lezen en zo, heb ik het wel weer gehad met lanterfanten.
We zouden naar rabbitisland gaan maar T. voelt zich nog niet 100% vandaag dus gaan we morgen een riviercruiseje doen als hij opgeknapt is.
We lopen nog wel even het dorp in en de rest van de dag is drinken, eten ,luieren en lamballen. En natuurlijk de loting afwachten. ( dat laatste is Theo zijn ding). Mijn ding is zonsondergang dus die pik ik nog mee.