Dag 16 San José de Jachal -Rivadavia Chili of toch niet? San Juan vrijdagdag. 03-11-17

3 november 2017 - Pocito, Argentinië

We weten het niet meer.! We hebben een route van 304 km uitgestippeld maar Google Maps zegt dat we er bijna 7 uur over gaan doen? Andere routeplanners hebben het over 3,5 tot 4 uur maar we zullen zien. We gaan in elk geval naar Rivadavia dus naar Chili. We staan vroeg op voor het geval dat het inderdaad 6 uur gaat duren. In ons geval zou dat dan 9 uur worden vanwege de fotostops. We zullen dus niet veel kunnen stoppen. Maar ik zuig het allemaal in me op ter herinnering. En dan vertel ik het wel. Al is het niettebeschrijven mooi hier. We rijden op tijd weg naar de pas van het zwarte water. Agua Negra. Mooie tocht en we hebben zin in Chili. Het is eigenlijk al een beetje vreemd dat er niemand bij de Argentijnse douane zit , en als we bij de pas aankomen snappen we waarom. ......Pas gesloten. In december terug komen ! Overal borden “deze weg volgen naar chili” , maar een bordje “pas gesloten “ kan er niet vanaf. Enfin maar weer terug naar de weg en het uitzicht van de andere kant is ook mooi. Op de papieren kaart ( want er is hier nergens bereik ) zien we nóg een pas. We vragen aan de benzine pomp of die wel open is. Ja hoor! En kan dat met deze wagen? Natuurlijk! Na 15 km richting pas houdt echter de verharde weg op en krijgen we kiezels. Nog niet zo erg maar de weg verandert langzaam in een pad. En een smaller pad met steeds meer zand en minder kiezel. Na zo’n 35 km op de kiezels zijn we bang dat als het gaat regenen we verzanden. We zijn al die tijd maar 1 auto tegengekomen en dat is een 4WD. (Ik had al het idee dat die man ons een medelijdende blik toewierp) Verzanden doen we wel maar niet letterlijk. We komen in een zandstorm terecht. Dus 30 km terug gehotseknotst over de kiezels door de zandstraalstraat.Dan maar even geen Chili. Als we gaan tanken ,en als we daar WiFi hebben ,zien we op de kaart van de pomp dat de weg , die we wilden nemen, nog vóór Chili ophoudt. Gelukkig dat we die laatste honderd km niet meer hebben doorgestunteld. We annuleren de boeking in Ravidavia en gaan naar San Juan. Het weer is ook minder geworden dus waarschijnlijk hadden we op de pas ook weinig gezien. We nemen de Quarenta de routa National 40 , dit is de route 66 van Argentinië. Hij gaat van noord naar zuid en is 5000 km lang. Pas een paar jaar geleden een verharde weg geworden. Deze hadden we de afgelopen twee weken ook kunnen doen want inmiddels gaan wij ook richting 5000 km. We zijn de teleurstelling snel te boven. De harde weg rijdt toch wel fijn en we zien de bergen nu in volle glorie. We gaan op de bonnefooi naar een hotel en vinden een huisje in een olijven wijngaard. Ja er is nog iets vrij. We zitten hier heel mooi. Tussen de olijfbomen. Eten komen ze op de kamer brengen vanavond. Dus een voorraadje bier en pot olijven ingeslagen als voorgerecht. Het zonnetje gaat ook weer schijnen. We boffen met al die tegenslag.! Hasta mañana