Dag 15 zondag 13/12 Kampot-Kep

13 december 2015 - Krong Kaeb, Cambodja

Half zeven vandaag. Ik wordt wakker in een heerlijk koele kamer. Om 12 uur was alles stil gisteren. Omdat we aan de straat slapen en geen airco hebben in ons Khmer huisje moesten we de raampjes open doen. Het was een gekrakeel van jewelste. Het verwonderd me nog steeds dat ik zo vroeg ingeslapen ben.
Het was net of je midden op de kermis lag, midden in drie attracties tegelijkertijd.
Maar lekker onder de klamboe en koel was het vanmorgen.
Voor enge dieren hoef je hier volgens mij niet bang te zijn. Die worden door de plaatselijke bevolking allemaal opgegeten.
Van spinnen tot slangen en kleine kikkertjes tot krekels etc.
Om elf uur ,na het fruithapje, starten we de scooter weer en rijden we tussen de rijstvelden door naar Kep.
We bezoeken de krab markt aan zee.
Het is een grote vismarkt en natuurlijk wordt er ook overal vis , garnalen, inktvis en andere "zeevruchten" gebarbecued of in de Nasi verwerkt.
Ik zie een paar stokjes, met zeewormen er tussen, de BBQ op gaan. Dus de nasi is van de baan voor vandaag.
Waarom is er geen krab te zien? Toch vreemd als de markt er naar vernoemd is.
We lopen de overdekte keuken door richting zee. Oh. Héhé. Het kwartje valt. Er staan mensen die de krabfuiken uit de zee trekken. Ander volk keurt de krabben en koopt een zak vol.  Dan gaat het met de zak naar de andere kant van de markt waar grote potten staan te koken. Daar worden ze in gemikt. Levend en wel. Het zijn blauwe krabben. Ze gaan er ook blauw in maar komen wat later rood uit het kokend water en worden weer in een andere tas gedaan.  That's it!
De rij duurt ons te lang dus we gaan ,na een paar herkenbare garnalen te hebben gegeten weer verder.
Gelukkig hebben we nog niet geboekt in Kep, Kaeb of Krong Keb( het plaatsje heeft veel namen. ). Het bestaat lauter uit guesthouses en hotels en restaurant. Het strand is opgespoten met zand uit Kampot. Maar in Kep zelf is niets Cambodjaans.
De weg er naar toe daarentegen wel. Mooi tussen de rijstvelden door richting het natuurreservaat. Op de terugweg komen we de eerste olifant tegen. Hij is erg groot voor een Indische olifant. En hij wordt verwend door de mensen in de huisjes met eten.  Het lijkt hier ook een bezienswaardigheid te zijn.
Ook zien we een soort van , deze is
afgeladen vol. Afmeting van een Renault traffic. Ik denk dat er wel 40 mensen in zitten. En drie er bovenop. Het ding zakt helemaal door!
Leuk om zo te rijden. Je ziet veel meer als in een Tuktuk of auto. Maar je krijgt wel een houten kont achterop. En ik heb nog steeds last van mijn rug en nek. Dus thuisgekomen ga ik even zwemmen en naar een massage.
Deze mevr is echt goed!! Ze spreekt geen woord over de grens maar ik wijs de pijnlijke zone aan en vervolgens valt ze een uur lang aan !
Het is even afzien maar ik loop weer op vleugeltjes huiswaarts.
We besluiten om hier tot de zestiende te blijven.
Morgen is het festival voorbij en zal het in elk geval rustiger zijn.