Dag 14 zaterdag 12/12 Kampot

12 december 2015 - Kâmpôt, Cambodja

Vijf uur op.
Ik wil de vissersboten zien binnenlopen met de nieuwe vangst. Tegen de tijd dat ik er ben is het al afgelopen. De mensen zeggen dat ze al om half vier terug waren en nu slapen ivm weer een nieuwe Parade. (Verplicht)
Vandaag houdt de minister een toespraak en ook de koning komt ( misschien).
Jammer, maar een mooie wandeling is het wel! Loop weer eens verkeerd en ben pas om half acht terug voor de koffie. Kom onderweg nog 4 monniken tegen ( allemaal met een telefoon.) daar heb ik eens even een praatje mee gemaakt. Ze komen van Bokor mountain. En eentje studeert Engelse literatuur. Das handig want dan kan ik hem verstaan. Hij en zijn vrienden wonen tijdelijk in de pagode. Dat is normaal voor jongens om even bij de monniken in de leer te gaan. Tot ze het beu zijn, of tot ze zelf monnik zijn. Niets moet. Die pagode.....Daar willen we vandaag naar toe.
Om 10 uur huren we de scooter. We gaan naar Bokor park.
We moeten een helm op maar deze lijkt wel van karton. Echt een dupke. Gelukkig niet zo'n zware integrale als ze hier in de bouw gebruiken. We wagen ons het waanzinnige verkeer in maar het gaat wonderbaarlijk goed.
Na 8 km zijn we uit Kampot en rijden we de berg op en de jungle in. Wat een prachtige omgeving. Jammer dat het niet echt zonnig is en hoe hoger we komen hoe koeler het wordt. Maar ook meer wolken. Hier zitten we ook middenin als we aan de top zijn. Nevelslierten overal.
We komen uit bij een Boeddha met borsten. Huh???
Ik lees later dat het een of andere prinses is geweest die, op weg naar haar man is verdronken. Nu is ze tot een soort beschermheilige van de reizigers verheven.
Grappig is wel dat ze hier meteen de conclusie hebben getrokken dat ze haar man wilde bezoeken voor een goeie vrijpartij. Het gevolg is dat alle offers die gebracht worden een fallussymbool zijn. Bananen waterflesjes. En nog ander , al dan niet, tropisch spul. Haha ( vul dat zelf maar in )
We gaan verder door het oerwoud. Het is een nieuwe weg zelden gezien in Cambodja en even later zien we waarom. We schrikken ons rot. Een immens wanstaltig casino annex hotel met een stuk of 20 flats vol appartementen duikt op uit de jungle. Hoe is het mogelijk in deze prachtige natuur!?
Er achter staat een oude tempel. Maar er wordt aan de zijkant alweer een nieuwe gebouwd. De buitenkant lijkt nog wel wat maar binnen is het Boeddha Hell. Alles in primaire kleuren geschilderd. Er staan scooters binnen. Waar is de bescheiden Boeddha gebleven?
We gaan weer terug in de wetenschap dat als we hier ooit nog komen het allemaal gecorrumpeerd zal zijn door het toerisme en consumptie.
Terug in het Hotel besluiten we de scooter nog een dag langer te houden en morgen zelf naar Kep te rijden. Echt leuk om hier rond te tuffen. Iedereen zwaait en zegt hello.
Als we terug zijn zien we 5000 stoelen voor het podium staan. Maar er is niemand. Om 15 uur zou de opening zijn door de minister maar er is nog geen kip. We gaan om zes uur nog eens kijken. Dan is 1/8 vd stoelen gevuld. "Okmoi zou meer volk trekken" zegt Theo.
3 ministers houden toespraken. Dit gaat te lang duren. We vertrekken weer. Onderweg krijgen we nog een ananas op de markt mee. En we eten rijst met saté bij het hotel. Vandaag slapen we in het Khmer huis. Geen airco. Het is gelukkig maar voor 1 nachtje.....