Dag 13 vrijdag 11/12 Kampot

11 december 2015 - Kâmpôt, Cambodja

We genieten ondanks de paar hikjes qua gezondheid. Het gaat weer een stuk beter dus vandaag maar eens kijken wat het wordt.

Als ik wakker wordt is het hotel bevolkt door politie Een paar blijven er rondhangen. De rest gaat de straat op. In kogelvrije vesten!  Met dit weer, en de hele dag! Er komt een Minister van toerisme langs.
De dertiende dag...
Onder het motto "pluk de dag kaal zolang het kan " gaan we door.
In de scooter tocht naar de  berg heb ik even geen zin. We besluitende  om de stad te gaan verkennen
Vandaag is de eerste dag van het festival. En we lopen de hele boulevard af langs de rivier. Kijken , kijken, niks kopen,Terrasje en weer verder. Het is net de Meise mert in Geldrop.

We willen naar de oude markt. Dus na 3 km draaien we richting centrum. De markt is overdekt, erg heet en met smalle paadjes.  Geen ventilatie en donker. Wat een verschil met die andere markten!
Kampot staat bekend om de peperkorrels en de Durian. Een lekkere vrucht die je met de neus dicht moet eten. Hij stinkt zo erg dat hij in openbare gelegenheden niet gegeten mag worden. Maar in deze bedompte ,donkere,hete markt wel verkocht. Voeg daarbij de vis en het vlees en gevogelte wat er al vanaf zes uur vanmorgen ligt te broeien. ( het is dan half twee). En je begrijpt dat we na twee gangetjes te hebben doorkruist de hal uitgevlucht zijn.

Weer terug naar het Hotel. Even bijkomen.
Ik ga later ,even alleen, de straat op en ga de kant op die we nog niet hebben gezien. Hier staan louter eettentjes uit alle Aziatische landen. Laos, Indonesië , Thailand, Vietnam, Maleisië. Etc. Allemaal met hun eigen keuken te pronken. De keus is groot.
Verderop wekt een groot podium ,waar mensen met een surfboard paraderen, mijn aandacht. Als ik dichterbij kom blijkt het een show te zijn en na de surfers komen mensen met bloemen zwaaien en wordt er een zoetsappig liedje gespeeld. Er staan een stuk of twintig kinderen klaar om de zwaaiers af te lossen ( we zijn inmiddels 20 minuten verder).
Als de helft van de kinderen op het podium staat........ Valt de stroom uit. Iedereen moet het podium af.
Als de stroom het weer doet blijkt de band weer opnieuw te beginnen en komen de surfers weer paraderen. Nou daar ga ik niet op wachten.

Theo opgehaald en weer langs de eettentjes. Wat een feest Maleisische wantansoep met garnalen en saté ajam met katjangsaus van de Indonesische stal. Ik schep nog even op met mijn kennis van het Indisch . Selamat makan ( smakelijk) en Trima kassi ( bedankt) en ze waren verbijsterd. Haha.
Tja met die roots van ons kun je nog eens indruk maken.

Als ik later met Theo bij het podium kom zijn er andere dansers bezig. Het blijkt geen band te zijn geweest maar muziek op een pc. Helaas heeft de Techneut de gebruiksaanwijzing van Windows nog niet helemaal door. Want nu staan ze voor een levensgroot Windows logo te dansen waar een filmpje hoort te lopen. Haha.

Morgen dag 14. Nog een week

1. Peter Toonen Dekkers:
    11 december 2015
    Mooi dat jullie weer zover zijn opgeknapt en fit de laatste week ingaan.