Dag 14 Hinton -Jasper 18 mei maandag Victoriaday.

18 mei 2015 - Jasper, Canada

Een nationale feestdag vandaag en wij gaan ons onderdompelen in de toeristendingetjesinderockymountains.
Ben gisterenavond al begonnen met een beetje cultuur opdoen met het nationale gerecht: Poutine.
Vet en ongezond en de hele nacht last van gehad. Maar het smaakte goed. Het was friet met gesmolten kaas en vette jus.
(Het is wel de laatste keer geweest,  ik kijk al uit naar de zalm in Vancouver)
 Ik ken geen ander land waar zo vet en zo zoet gegeten wordt. Nee! Ook Amerika had nog af en toe iets light. Hier zie ik reclame over een butterburger. Dat is een hamburger waar ze ongeveer een kwart pakje boter langzaam op laten smelten. ( nadat hij al op het broodje ligt) Toast wordt aan allebei de kanten flink beboterd zodat het vet naar je ellebogen druipt als je het eet. French vanille coffee is zo zoet dat het glazuur van je tanden springt. Dat zoete kan ik nog begrijpen aangezien ze het wereldmonopoly op ahornstroop hebben. Maar al dat vet en die kaas overal op.....????  Het ergste is dat ik het nog lekker vind ook!  Theo moet er niks van hebben en houdt het bij uiensoepjes en steak. (Maar proeft graag van mijn bordje ongezond mee. ) Haha. Tot zover het eten.
We hoeven maar 75 km naar het volgende motel. Dus kunnen we van alles gaan doen vandaag. . Canada ligt weer voor ons open!
Ik zit nog vol van die beer die we gisteren gezien hebben. Voor zo een log beest is hij bijzonder lichtvoetig. Hij bewoog een beetje als een speelse jonge hond met te veel vel. Dat vel zwabberde bij elke beweging nog een beetje na waardoor het nog grappiger werd.  Je zou nog vergeten dat het een gevaarlijk dier was als je dat koppie zag.
Ben blij dat we er een hebben gezien want Theo wilde mij al met een bedorven biefstuk het bos in sturen om er een te lokken. Haha.
Om 10 uur op de weg. Alle Campers rijden weer terug naar de schuur na dit lange weekend. Geeft niks hebben wij het rijk weer alleen. En dat blijkt te kloppen. We hoeven maar een half uur te wachten op de gondel naar Whistlers mountain. Daarboven komen we in de sneeuw. Beneden Was het 20 graden en boven 10. Ja en daar sta je dan met je sandalen T! Maar het is heerlijk als het zonnetje schijnt. De wandelroute naar de berg is nog afgesloten maar, avontuurlijk als we zijn , toch maar even over het poortje geklommen. Even door de sneeuw geslippert en maar weer terug. Het uitzicht is om te janken zo mooi. ( of zijn dat mijn hormonen? ) eigenlijk wil ik er nog wel even blijven maar er valt niet veel meer te doen dan een bakje koffie in het restaurant.
Als we weer beneden komen is het 26 graden. We gaan naar pyramid lake om onze lunch te nuttigen. Ik stap uit met mijn broodje Thaise tonijn en wandel even naar het meer. Oh shit!  Vis en beren en die kunnen dat broodje ruiken!  Ik loop zo nonchalant mogelijk weer terug. En eet het verder maar in de auto op. We hebben weer wat kariboes gezien. En een paar berggeiten en pica's. Dat is een bijna handtam soort ratje.
Na de lunch gaan we naar medicine lake. Dit meer veranderd elk half jaar in een stroompje. In oktober is het weer een meer. Het hoogteverschil in waterstand tussen april en oktober is 20 meter. Er is nu al niet veel meer van over.
Dan gaat het naar Maligne meer. Dit is nog grotendeels bevroren. Maar wat een route!  Het was in alle opzichten weer een prachtige dag. En we zijn nog niet eens op de helft !!

1. Ilonka:
    19 mei 2015
    Gaan jullie ook naar Maligne Lake?
  2. Ilonka:
    19 mei 2015
    Oh ja, dat stond er al...
  3. Helma Peeters:
    19 mei 2015
    Haha. Ja. Dat was nog grotendeels bevroren maar de weg ernaartoe was fenomenaal. Er zitten daar bold headed eagles te broeden. Maar ze zijn steeds te ver weg om een foto te maken. En Theo heeft hier de mooiste berg tot nu toe uitgezocht. Die staat op zijn fb.