Dag 13 Mayerthorpe - Hinton 17 mei zondag

17 mei 2015 - Hinton, Canada

Het zonnetje schijnt -2 graden was het vannacht.  In Ontario valt vandaag 20 cm sneeuw en dinsdag is het weer 22 graden. Hier is het over een paar uur  20 graden warmer als nu. Ach dat hebben wij , in Nederland, ook wel eens .......(in de 20 jaar).
We gaan westwaarts vandaag. We nemen de tijd want er is toch geen plek te krijgen in de rockies; vanwege het lang weekend is alles volgeboekt.
Dus een heerlijk ontbijt in de auto bij de rivier genuttigd. Wat is het hier al mooi ! En dan moeten de bergen nog komen !
We besluiten zo min mogelijk gebruik te maken van de highway 16. Dus heb ik vanmorgen een route uitgestippeld via Robb en Cadomin. Er stond wel "enhanced road". Maar ik dacht : een verbeterde weg. Helaas het was een "verbeterd" zandpad. Maar ik loop vooruit op de zaken.

De sla voor de lunch gaan we gebruiken bij een bosweggetje. Nou....... Das schrikken!. De auto slibbert over de blubber alle kanten op, en we moeten blijven rijden om er niet in weg te zakken. Snel omslippen en weer de verharde weg op.

Een half uurtje later toch een plekje gevonden bij een meertje. We zijn van de schrik bekomen en 2 sterren op de voorruit ( van het opspattend grind) rijker.
Maar de omgeving blijft mooi en dus besluiten we bij Edson weer van de snelweg af te gaan voor provinciale weg nummer twee.

De eerste 15 kilometer gaan goed. Dan begint TomTom te mekkeren dat we af moeten draaien. Maar het zijn modderweggetjes en spekglad dus dat doen we eerst niet. We rijden stug door. En dan móeten we rechts na Robb. Het blijkt dus een enhanced modderpad te zijn. Waarbij enhanced betekent dat ze er wat kiezeltjes over hebben gegooid. We slibberen maar door. De ( door mij) geschatte 5 km blijken er 40 te zijn. Maar oh oh oh wat mooi. En we worden ook nog beloond met een kudde rendieren, reeën en topofthebill : een beer!  Jawel. We hebben hem gezien! Grazend langs de weg en nog een jonge volgens mij, maar het was er een. Zit je de hele dag tussen de dennen te turen,... grazen ze gewoon langs de weg !  We kunnen naar huis! Mijn doel is bereikt! Nu nog een Moose en wat bevers.
Ik denk dat de bevers vanavond komen want ik ga wandelen. Theo gaat voetballen kijken en ik ga naar de beaver boardwalk aan de rand van het stadje. Spannend!!! Hopelijk tot morgen.