Dag 4 6/5/14 dinsdag.

6 mei 2014 - Jadranovo, Kroatië

De wekker op 7 uur gezet en om kwart voor acht staan we weer bij de garage. Bakkie koffie erbij en wachten. Aangezien dit een industriegebied is ga ik maar wat rondlopen bij de plaatselijke groothandels.
Na een half uur is de auto al klaar. Snel weer op pad dus. De TomTom brengt ons in Italië.
Aan de grens bij Coccau Vallico in Gailtall :) nuttigen we ons ontbijt.iedereen zat om half 10 daar al aan de wijn! Rare jongens die Italianen.

En ineens zijn we dan weer bij de Sloveense grens. Het gaat snel. Die plaatsnamen alleen al. Strmec, Zavrzelmo,Gljun.  Het Slavisch zal mijn taal nooit worden. Teveel medeklinkers. Maar een prachtige route door Triglavski nationaal park hoewel de weg erg smal is. Een lust voor de motorrijder. Die er dan ook genoeg zijn. Even een zonnestop. Mijn eerste wijntje van de dag in Kanal.
 We komen langs Solkanski Most. De langste spoorbrug uit steen ter wereld. Tja,het is een weetje. Snel fotootje maken en doorgaan. Vandaag hopen we de kust aan de Adriatische zee te bereiken, dus er moeten nog enkele kilometers worden gemaakt.
We gaan de grens weer over van Italië richting Triëst. We stoppen in Duino om het kasteel te bekijken. Maar helaas. Net vandaag gesloten anders het hele jaar open. Jammer. Maar we zijn wel aan de kust !.
Na Triest komen we wederom in Slovenië. Heel even doorsteken naar Kroatië.
Het eerste wat opvalt is de reclame voor tandenimplantaten. ( niet dat het aan de bevolking te zien is). We rijden door bosrijke heuvels richting Opatja. De stop voor vandaag. Maar de stad is te groot. Mooie gebouwen maar alles met graffiti besmeurd.
Het wordt dus Jadronovo. Een mooi appartement met restaurant ernaast. Even uitrusten van de reis en dan naar de zee wandelen.
Had dat wijntje om half twaalf toch. niet moeten doen. Om bij de haven te komen viel wel mee op de trap. Maar toen weer die vierhonderdnogwat treden omhoog. Bah bah. Maar de beloning wachtte weer in het restaurant. Zitten er twee mannen op het terras. Ik nog denken " dat Kroatisch is helemaal niet zo moeilijk. Ik kan ze bijna verstaan". Blijken het Belgen te zijn uit Antwerpen. Haha. Die hebben hier een appartement gekocht. En zijn al drie weken aan het 'verbouwen'. Maar goed,ik heb genoeg calorieën verbrand. En nu eens kijken wat het menu in Kroatië brengt. Gevulde inktvis zegt  d'n Belg. Dat gaat hem worden. Het is tenslotte dinsdag.