Dag 5 7/5/14 woensdag

7 mei 2014 - Omis, Kroatië

Om half acht uit de veren. Het is bewolkt en dreigende donkere wolken. Duurt een tijdje voor ik in de gaten heb dat het landinwaarts drijft dus aan de kust zullen we wel goed zitten vandaag. ( hopelijk).
Om negen uur aan het ontbijt.
Weer op weg nemen we de zeekant. Maar na 20 km hebben we toch weer de verkeerde afslag genomen en rijden we weer de bergen in.
Er zijn veel nieuwe wegen aangelegd die TomTom niet kent. Maar het is helemaal niet erg om uit het toeristisch kustgebied te zijn. In de bergen is het nog ouderwets klein gehouden.
Dan een wegafsluiting en komen we op een zandpaden terecht. Ook niet zo erg, ware het niet dat van de andere kant de vrachtwagens er door moeten dus 2 meter vooruit 5 meter terug om een inham te zoeken. Zelfs mijn suzukietje had hier niet langs kunnen komen.
Om twaalf uur tijd voor een bakkie koffie. En dan stroomt het restaurantje meteen vol met een bus Italianen. Waar komen die ineens vandaan ??
We besluiten door een natuurpark naar Karlobag te rijden. Spannend bochtig en nauw weggetje. Dan weer een stuk langs de kust waar we aan een kreek even picknicken. De route naar Split ingesteld en we worden weer landinwaarts gevoerd. Plotseling houdt de weg op en moeten we 7 km over een grindpad vol gaten. Istie wéér van het padje?  We komen door een verlaten stuk Kroatië. Geen huizen, zelfs geen lege! Dan langzaam maar zeker weer wat muurtjes. Allemaal opgestapelde losse stenen. Honderden kilometers om elk huis , om elk perceel, om elk veld, boomgaard en langs de weg. Wat een monnikenwerk. Of zou dat door gevangenen zijn gedaan. Google leert ons dat het 200 jaar geleden is gebeurd. Net als in Ierland veel eerder. We komen langs Watervallen in Krk. En dan weer de semi bewoonde wereld in. Het gros van de huizen staat leeg, is een bouwval of een regelrecht skelet. Maar die muurtjes staan er nog fier omheen. Die Belg gisteren vertelde dat mensen die gevlucht zijn hier nog tot over drie generaties hun kavel op mogen eisen. Vandaar dat die huizen natuurlijk niet afgebroken mogen worden. ( en ook oppassen ala je hier een bestaand huis wil kopen! Want voor je het weet staat kleinzoon op de stoep en ben je het kwijt) .
Het is een deprimerend gezicht. De huizen waar wél mensen in wonen daarentegen zijn spiksplinternieuw en vertonen de raarste neonkleurtjes.
Maar het heeft wel wat.......
Na split vinden we een appartement voor de nacht. In Omis. Aan het water. Bijna erin! Met uitzicht op de niet zo schone stad split. Geen WiFi en we moeten ergens anders gaan eten. Maar ok, het is schoon en een prachtige locatie. Dus de foto's komen morgen pas.