29/10/13 Dag 24 Mariposa

29 oktober 2013 - Visalia, California, Verenigde Staten

We staan op als de zon opkomt. Het is weer prachtig weer. We boffen weer ernstig want gisteren heeft het hier de hele dag geregend.
Vandaag staat Sequoia National Park en Kings Canyon op het programma.
We rijden door de sinaasappel velden richting de besneeuwde bergtoppen. En jawel. Theo kan zich nier langer inhouden,en steelt er 1. Waardoor ook ik op het slechte pad word gezet want ik wil er ook wel eentje. Dus ook ik de boomgaard in. Binnen een mum van tijd ruikt de hele auto naar sinaasappel. Als we nu worden aangehouden wegens diefstal kunnen we er niet meer onderuit.
We ' vluchten' de bergen in!
Maar god straft onmiddellijk , we mogen het park niet in zonder sneeuwkettingen. Jammer want dan kunnen we ook niet in Kings Canyon komen.  We treuren niet lang.
Op naar Yosemite, daar staan ook bomen. Het zou toch te gek zijn als we Theo's enige reden om naar Amerika te gaan ; de Sequoiaboom te zien, niet waar kunnen maken.
Ik heb wel nachtmerries dat hij een stekkie wil om in onze  tuin tussen de fruitbomen te zetten. Whoaah!!!
Als troost eten we een sinaasappel, die zo lekker is dat we op de terugweg ( zelfde route) nog maar een keer op dievenpad gaan.
Even verderop in Farmsville kun je ze gewoon kopen blijkt even later. Maar gestolen smaakt toch een beetje beter. In Farmsville is ook een wijn en kaas proeverij. En een delicatesse zaak. Te veel lekker spul. Gelukkig heb ik even de foto bekeken die Theo van mij heeft gemaakt in een buggy. En dat helpt. Ik zie af van marshmallows en taartpunten. En ga voor een zak gepofte amandelen. Echt ' gezond' bezig is dat niet want ze zijn zwaar gesuikerd. Maar als ik volgende week thuis ben......... Zien we wel weer verder !  De kilo's vliegen er hier net zo snel aan als straks eraf denk ik.
En dat valt wel mee zal later blijken.
We gaan eerst een hotel reserveren
Voor het geval dat we vast komen te zitten in yosemite park. Ik vind er een in Mariposa een motel. Miners inn met WiFi.
Nu we gaan het Yosemite Park in aan de andere kant van sequoia. Er zijn wel een paar wegen afgesloten ivm sneeuw, verteld men mij in de VVV. We kunnen wel naar de sequoia pas gaan kijken. Maar dan moet ik andere schoenen aan zegt het vrouwtje. Ik vraag nog waarom. En ze zegt; "Schoenen met veters" zijn beter.  Dus ik mijn stoffen schoenen met veters aangetrokken. Ik had stoffen Pumps aan. We moeten bij de ingang links en dan nog 13 km links. Dan nog 400 meter lopen om bij een grote sequoia te komen.
We komen bij de ingang en dan gaat het omhoog en we komen bij de sneeuwgrens. Daar kunnen we dan uitstappen.  Het zonnetje schijnt. En de sneeuw is aan het smelten de bomen zijn erg hoog en de grond drassig. Maar 400 meter in lange korte broek met stoffen schoentjes is te doen. Er zitten in elk geval veters in!!
Blijkt hier 400 meter 1,5 km te zijn bergop in de drab. Met bevroren voeten kom ik bij great grizzly gigant aan. Krijg ik bij aankomst ook nog een brok ijs van  een vijftig  meter hoogte op mijn kop. Maar het is en blijft mooi. Snel foto door Theo laten maken ( weer mislukt, waar doe ik dit voor ). Dan weer 1,5 km naar beneden slibberen. Ik krijg nooit meer warme voeten!!! De mensen die naar boven gaan hebben wintersportkleren aan en regen capes er over tegen de regen smeltend ijs. En allemaal schoenen met veters. Maar dan wel echte bergwandelschoenen.
Daarna lekkere warme chocomelk gedronken en de rest van het park bekeken. Stijle granietrotsen en watervallen en mooie uitzichten. Enfin kijk maar naar de foto's. Ik heb verticale panorama's gemaakt dus die zijn een beetje raar ik hoop dat het werkt op de site of op FB.
Ik ga nu een pilsje drinken. Want dat is de enige plek met WiFi hier. Kan ik dit verhaaltje even kwijt tot morgen.