12-11-2014 dag 21 woensdag.

12 november 2014 - Yungaburra, Australië

Heerlijk geslapen in een doorgezakt bed. (Waarschijnlijk doet het me aan vroeger denken) geslapen als een baby tot wel 7 uur.
Het is te vies om op de gang koffie te zetten en te ontbijten dus gaan we maar meteen weg.
Vandaag richting Cairns. We willen, zoals gewoonlijk,  de grote steden vermijden ( behalve Sydney) . Het zal niet meevallen om aan de kust iets kleins te vinden. Ik verheug me al op wat activiteit na het lange rijden door de outback. Wat doe je dan zo lang in die auto? Zul je vragen. Tja weinig keus als die dorpen honderden km van elkaar af liggen. En de airco is ook zo fijn bij 40 graden.
Vanaf nu zullen de zitsessies dus korter worden. Misschien een kleurtje kweken om op te scheppen thuis. Zeker een duik in het Great Barier Reef! Wat staat ons allemaal nog te wachten?  We gaan verder! Zin in!!!
We rijden vanaf de vlakte weer de bergen in richting Mount Surprise.
Het ligt bezaaid met supergrote keien. Zodanig opgestapeld dat het lijkt of ze elk moment van elkaar kunnen rollen. Maar ze wegen een paar ton dus dat zal nog wel een tijdje duren.
Mount Surprise. De naam zegt het al! De verassing is: dat er geen berg is denk ik. Voordat je het dorp inrijdt moet je de auto even laten wassen tegen onkruidzaad. Dat was een verrassing. Ook de koffie was lekker en ze verkochten vogeltjes bij de toeristen informatie. Prachtige parkietjes in allerhande kleuren. Maar ik zie ze toch liever in het wild.
Na de koffie weer door. We gaan de Lava Tubes bekijken bij Undarra. Beetje om maar je moet het gezien hebben als je er toch in de buurt bent. En wat is 15 km als je er al 5000 op hebt zitten??
Het blijkt een lodge te zijn. Allemaal treinwagons en een grote tribune waar opera wordt opgevoerd. Je kunt alleen met een Tour naar de lavatubes. Dit zijn grotten die zijn ontstaan door vulkaanuitbarstingen. Hadikkunnenweten. De Tour is net weg dus we ontbijten in het park en vervolgen onze weg.
We horen op de radio dat PuttyPutch os gearriveerd voor de G20. Ze bedoelen Putin haha. Ze zijn niet zo dol op hem en het commentaar is hilarisch. De minister-president ( Abbott) doet ook gewoon mee. Heeft een filmpje gemaakt waarop hij in zijn blote bast op een paard zit. Als parodie op de propagandafilmpjes van Putin. Maar Abbott ziet er een stuk beter uit!
Bij Mount Garnett gaan we lunchen. Bij de Millstream waterval lijkt ons wel geschikt. Die doen het meestal wel. En inderdaad. Een mooie waterval. Het is de wandeling en de klim terug meer dan waard!  Maar echte kampeerders zijn we nog niet getuige het blik fruit wat niet open te krijgen is. Volgens Theo zit het Zwitsers zakmes verkeerd in elkaar. Of de blikken zijn in Australië verkeerd om. ;)
Na een paar km zitten we pats! In het regenwoud. Wat een genot die schaduw en dat groen na anderhalve week dor en stoffige zon.
Het wordt een motel in Yungaburra. Iets kleiner als Atherton. Even wennen aan het stadse. En er schijnt ook een vogelbekdier te wonen. Haha
Tegen zonsondergang gaan we kijken of hij te zien is.
We zien er wel een paar ( kleintjes ) maar het is te donker voor foto's.
Er liepen een paar kalkoenen rond te dollen. Tenminste ik denk dat het kalkoenen waren. Ze waren anders behoorlijk relaxt voor de tijd van het jaar. Dat verwacht je niet zo tegen de kerst. Enfin wij eten nog een pizza. En drinken nog een wijntje. Tot morgen.