06-11-2014 dag 15 donderdag

6 november 2014 - Rubyvale, Australië

Vandaag is de planning : niet veel km maken. Maar rustig de outback op ons in laten werken. We beginnen om 10 uur met een ontbijtje bij de dam van Maraboon meer. Lekker relaxed. In deze streek wordt Katoen verbouwd. Maar op dit moment zie ik niets wat er op lijkt. Ook worden hier veel saffieren gevonden. Als je de folders van de toeristeninfo moet geloven liggen ze geslepen en wel gewoon langs de weg. Dat is erg overdreven, maar stenenfanaat die ik ben ga ik toch op zoek naar een schep en een zeefje. Je weet nooit! Ik heb al een opaal gevonden. Ik heb ook een man gesproken gisteren die 8 jaar in een camper heeft gewoond met vrouw en kinderen en in die jaren alleen maar stenen heeft gezocht. Hij had een paar goeie tips. Nou ja ...... Goeie?? Ik moest zoeken bij bomen die onderaan een zwarte stam hadden zei hij. Tja en laat ze dat nu allemaal hebben hier op onze route! Zeker een brand geweest een jaar of wat geleden. We rijden naar Sapphire. En de naam zegt het al..... Hier is weer een mijn maar je kunt er ook zelf zoeken. We rijden over de Capricorn Hwy. Een paar km onder en evenwijdig aan de Steenbokskeerkring richting het westen. We rijden Sapphire voorbij en eindigen in Rubyvale ( ja de naam zegt saffieren) hier huren we een Cabin voor een nacht. Mooie hut. Kunnen zelf koken en een bankje voor de deur. Een leuk plaatsje ook. Allemaal gelukszoekers. Iedereen zwaait en lacht vriendelijk naar ons. Om te leren hoe het allemaal moet gaan we eerst een oude mijn in. (Ik weet niet eens hoe een saffier er ongeslepen uitziet dus lijkt me wel handig) We hebben meteen besproken dat we morgenvroeg met Keith naar een veld gaan om zelf te zoeken. Keoth zal voor alles zorgen dus we hoeven alleen water en eten mee te nemen. Om acht uur morgenvroeg ontmoeten we hem bij de Caprocorn Hwy. Het is inmiddels half vier en 35 graden geworden. Dus tijd voor een frisse duik in het zwembad. Dan even een wijntje. Het is te warm in de zon dus lekker op het bankje voor de hut in de schaduw wat lezen over hoe en wat er gedaan moet worden. Je moet dus eerst een oude rivierbedding zoeken, dan graven tot net boven de granietlaag. Dat spul in een zeef doen. Zeef omkeren en dan liggen de saffieren bovenop de prut. Simpel. We zullen wel niets vinden maar ik weet zeker dat ik vannacht droom dat ik miljonair ben en hier blijf. Of net zoals de life man die hier 50 jaar mijnde, niets verkocht, alles op zak hield en dan dood gevonden werd met een fortuin onder zijn bed aan keien. De eerste kwam hier aan met een kruiwagen met al zijn werelds goed. Bleef dertig jaar hangen. Verdiende een fortuin, vergokte alles en vertrok weer met de kruiwagen waar alles inzat wat hij over had ( niks dus). Elk jaar worden hier daarom kruiwagenraces gehouden. Allemaal leuke verhalen uit de oude doos voor in de kroeg. Ben benieuwd of ze over honderd jaar het verhaal van die Nederlandse toeristen vertellen. Die hier twee nachten zouden blijven en waar het hele gebied dan naar vernoemd is. Haha. Dagdromen is altijd leuk! Maar nu moet er eerst gegeten worden, gezellig samen kokkerellen in ons hutje. Het wordt ( hoe kan het anders) hete kip!!