04-11-2014 dag 13 dinsdag

4 november 2014 - Roma, Australië

Melbourne Cup dag. De grootste paardenrace van het land.

Elke stad en elk dorp gooit om 10 uur s morgens de pub open om te gokken en te drinken. Een nationale feestdag lijkt het wel.

We staan op tijd op want moeten nog 200 km afleggen naar Roma.
Het is dag 13 van onze vakantie dus het ziet er niet goed uit voor ons.
We laveren weer tussen de geklapte autobanden en kangoeroe-lijken door. Mafkezen hier. Overal staan borden dat je uit moet kijken voor die dieren en dan zie je er geen. Hier staat geen één bord en elke 100 meter ligt een lijk.
Enfin we hebben een motel en om 12 uur komen we de TAB bar in. Op tijd voor race 5. Ik zet in op Reigning Meteor. Omdat Ray ons een magneet wilde meegeven om meteoren te zoeken in de woestijn. ( een tip die we niet hebben opgevolgd.) en deze verliest ook grandioos Theo wint al meteen $80 dus we kunnen er weer tegenaan. Ik hou even in. Het gaat tenslotte over race nr 7. Ik zet in op "Whoshotthebarman". Het paard heet zo omdat de vrouw van de eigenaar nogal veel dronk. Als haar glas leeg was en niet snel genoeg werd bijgevuld riep ze dit altijd.
Ben benieuwd. Wel mooi mensen komen speciaal tijdens het werk ( als ze geen vrije dag hebben gekregen ) om een weddenschap te plaatsten. Maar ook vrouwen met hoedjes  " opznzondags" en kei gezellig was het.
Op het eind van het liedje nog 37 dollar in de plus. Dus we hebben er niets van geleden. Maar ik hou het gokken voor gezien, niks voor mij. Dan ga ik liever pokeren.
We gaan terug naar het Hotel. Daar hoor ik van de eigenaar dat het favoriete paard ( wat de meeste kans had om te winnen) als laatste binnenkwam. Toen ze hem naar de stal brachten is hij dood neergevallen. Ja, het gaat bij sommigen alleen om het geld.

Moe maar voldaan het was een leuke dag.
Straks nog even een afzakkertje pakken en op tijd naar bed.
Theo is de route voor morgen aan het uitstippelen, dus ik ben benieuwd.
Het wordt tijd om ergens een paar nachtjes te blijven, zodat we kunnen wassen en wat gaan ondernemen.
Maar het blijft de outback dus het is dun bezaaid met plaatsen waar, buiten gelast roestig schroot, bezienswaardigheden zijn. En eigenlijk is alles leuk!