03-11-2014 dag 12 maandag

3 november 2014 - St George, Australië

Om half 10 gaan we naar Lightning Ridge. Daar wordt, als enige plek op de wereld, jaarlijks voor $200 miljoen aan zwart Opaal gevonden.
Het is inderdaad zwaar Outback gehalte. Maar wel toeristisch/bezoekers gericht. Jammer dat we niet wat langer kunnen blijven. Maar morgen is de Melbourne Cup ( de belangrijkste paardenrace en een nationale vakantie dag zodat iedereen kan gaan wedden.) en dan willen we in een behoorlijke stad zijn.
Maar we hebben tijd genoeg om een opaalmijn te bekijken.
De niet-zo-succesvolle mijnwerkers hebben zich op iets artistieks gestort.
Beeldhouwen in de uitgeputte mijnen, lassen met schroot,en zo. De fijner besnaarde is juwelen gaan maken of schilder geworden. En ALLES wordt verkocht!
Zelf ook nog een ietsiepietsie Klein brokje gevonden in de big opal mine.
We gingen met een wenteltrap helemaal naar beneden, de man had zelf de mijn uitgebaat vanaf 1986. Hard werk hoor! Natuurlijk had hij toen geen wenteltrap maar moest via een ijzeren ladder door een gat naar beneden.
We zagen hier en daar nog wel wat tegen het plafond zitten, maar dat had geen waarde (potch). We hebben hier en daar wat opgeraapt. Theo kon het niet laten om van de muren af te blijven en af en toe hoorde je dan ook een lichte afbrokkeling. Zelf op de trap naar boven hoorde ik nog een kleine aardverschuiving op de trap neerkletteren. Tja. Ge kent er overal mee komen,  1 keer. We verlaten de mijn en na de picknick ook lightning ridge. We gaan naar Sint George. Het is inmiddels 30 graden. Daar blijven we.
We gaan de grens, van New South Wales naar Queensland , over.
St George ligt aan een grote rivier. De weg ernaar toe slalommen we tussen de roadkills door. We zien warempel een kudde wilde kangoeroes en een heleboel emoes in het wild. Het is lente dus ook veel jonkies. Wel allemaal schuw dus ze springen weg als we stoppen voor een foto.
We hebben vanavond een Motel met de hoofdprijs. Maar ok. De klok blijkt ook nog een uur te zijn teruggedraaid dus zijn we een uur voor de opening in het restaurant. Nou dan maar even een wandeling langs de rivier.
Ongelooflijk hoeveel mensen hier sporten. Joggers en gymclubjes op het gras.
Ineens ziet de lucht zwart van de vliegende honden. Een paar dagen te laat voor Halloween. Mooi gezicht ze blijven maar komen. Honderden!!  Dan is het etenstijd en onder het genot van een wijntje fietst de pumpkin soep er wel in. Ik ga vandaag voor een toetje. Sticky date pudding. Dat heb ik op MasterChef gezien. Haha.