02-11-2014 dag 11 zondag

2 november 2014 - Walgett, Australië

Gisterenavond: Na een paar lekkere oesters ( kilpatrick) en een salade in "kissin cousins. The Kings restaurant."  ( ja , je ontkomt er niet aan in Parkes). Daarna een paar wijntjes nog zijn we gaan slapen. Het was een kort nachtje.
Vandaag om 10 uur moeten we bij de toeristeninformatie zijn. We hebben gisteren gevraagd of er een garage open is op zondag. Dat was niet zo maar de aardige mevr zou iemand vragen uit haar kennissen kring. Is dat nu niet lief?  En geen probleem"hunny" !
Dat is zo typisch voor de mensen hier. Ze halen alles uit de kast om wie dan ook te helpen en zonder dat je het gevoel hebt dat het teveel moeite is of dat ze zich verplicht voelen. Ze had ook gewoon kunnen zeggen. Nee! Tot maandag wachten!
Na vijf uurtjes slaap ( het werd een latertje gisteren)  om zes uur weer wakker. De zon schijnt weer!
We gaan na de koffie naar de information waar de mevrouw een vriend heeft gecharterd. Hij heet Bruce en is een jaar of 70 schat ik. Zijn vriend komt kijken. Ik help Bruce met de krik en hij kruipt onder de wagen. Volgens hem is het niks gevaarlijks en met mijn tyerips maakt hij het zootje vast. De kabels blijven hangen maar we kunnen weer verder.
Aangezien het een noodoplossing is besluiten we niet helemaal de outback woestijn in te gaan voordat het goed is gemaakt.
De koers wordt naar Bubba verlegd. Hier zijn we al ooit geweest in 2008 maar dat geeft niet. Het is toch altijd weer nieuw.
Het is oogsttijd dus wordt er ook op zondag gewerkt op het land. Enorme combines en andere machinerie komen ons tegemoet. Het zijn vaak gehuurde of gedeelde machines die op vrachtwagens verplaatst worden.
We stoppen nog een keer bij de open goudmijn van Peaks Hill
In Gilgandra stoppen we bij een riviertje voor de picknick. Het waait nogal maar met 23 graden niet zo erg. Wijntje erbij en braaien maar.
En dan is het alweer 14:00. Wat vliegt de tijd!  Waarschijnlijk komt dat omdat we zo laat vertrokken zijn vanmorgen.
We gaan maar weer eens langzaam op zoek naar een onderkomen voor de nacht. " hallo TOMTOM, ik wil slapen straks" begrijpt onze vriend nog niet dus even rijden voor we weer bereik hebben zodat ik kan Googlen.
We vinden een motel in Walgett.( aboriginal voor ontmoeting van 2 rivieren) Een gat met een motel en een fish en chips. Geen kroeg en geen restaurant.  Maar we hebben vanmiddag alles opgemaakt met de picknick dus echte honger hebben we niet. Een broodje kip volstaat.
Nog een paar wijntjes en dan lekker slapen. Morgen gaan we naar lightning ridge. Waar de zwarte opaal wordt gevonden.  Aantal inwoners 1200. (Geregistreerd). Daarnaast per jaar 80;000 bezoekers die een tijdje hun geluk komen beproeven door opaal te zoeken. Daar gaan we maar niet aan beginnen maar we kunnen altijd kijken of er eentje rondslingert.