4-8 dag 6 zondag. van Strömsund-Arvidsjaur

4 augustus 2019 - Arvidsjaur, Zweden

Het ging nog lang door gisteren met de rubberburning. Paar klapbanden en een zwart wegdek verder ,zo tegen 22:00 uur werd het rustiger.  Boys with toys zeggen we dan. Wat moet je anders als het bier duur is en dit de enige manier om te roken. ;)

Vandaag gaan we Lapland in. Voor iemand met een Zweedse prefabwoning uit het Lappegat een ( bijna ) thuiskomen. Haha.

Ik heb trouwens nog geen een huis gezien dat op ons optrekje lijkt. ( behalve het hout) Maar ik zou wel willen dat ons huis op deze zou lijken. Er staan echt beauties bij. Ik vind ze het mooist als ze wat bladderen aan de buitenkant. De meeste zijn in hoogglans bruin geschilderd. Dan lijkt het hout net plastic.

De dagen zijn ook al wat langer. Vandaag zon op om 3:39 en onder 22:56 dus dat gaat de goede kant op. Natuurlijk is midzomer voorbij. Maar toch apart.

We gaan de Vildmarksvägen rijden. Tenminste dat zijn we van plan. Maar het is donker weer. Regen en mist........ en bijna 400 km om. Dat was niet de bedoeling. We verwachten dat we op de terugweg ook via Noorwegen deze route kunnen rijden dus dit plan wordt even uitgesteld.  Wel jammer maar watervallen in de regen hebben we in Iguazu gedaan. en Lappen ( Sami) zullen we nog wel genoeg zien in het noorden.

We gaan voor de koffie naar Vilhelmina. Leuk plaatsje maar meer gericht op wintersport natuurlijk. En weinig te beleven op zondagmorgen

Dan komt de zon door en wordt het toch nog 19 graden. Wat boffen we met het weer tot nu toe. En ook boffen dat ik ,eindelijk , een rendier in de bosjes ontdek die rustig blijft liggen voor de foto. We noemen hem Rudolf. Geen rode neus maar een prachtig gewei. Het is al een oudje volgens mij. Helemaal alleen. We rijden door een zonnig bos naar Arvidsjaur.

We checken in en gaan meteen op pad naar het oude Sami dorp. Het ligt er verlaten bij en alle huisjes zijn op slot. We leren dat de mensen ‘s zomers rondtrekken en in de winter daar nog leven. Voor hun traditionele feesten en gebruiken moet je dus in de winter komen

(Volgens Theo alleen voor de toeristen en gaan ze om 17 uur weer met de auto naar hun flatje)

Dan gaan we eten. Ik bestel  ( sorry Rudolf) een rendier stoofpot. Theo een trekzalm. Dat is smullen. Vooraf een keur aan Lapse gerechtjes om te proeven.

Heerlijk aan het water en buiten. Het is goed toeven  in het Zonnetje. Alle truien kunnen in de koffer blijven.

Avondje lezen en formule 1 en voetbal kijken. We missen niks meer tegenwoordig. Straks ( om drie uur vannacht voorspelt weer online al volop zon. Hopelijk kunnen we de kamer een beetje verduisteren. Haha.