3-8 dag 5 zaterdag. van Orsa - Strömsund

3 augustus 2019 - Strömsund, Zweden

We hebben geslapen op het station van Orsa. Gelukkig geen treinen gehad maar toch al om 5 uur wakker. En maar naar de paardjes op de gordijnen kijken. En tellen maar helaas. De slaap komt niet meer. We zijn blij dat we een bedje hebben en niet in een kast hoeven te klimmen.

Om 9 uur zijn we weer op pad. Vanavond al een Grand Hotel geboekt want we stoten ons geen 2 x aan dezelfde steen. Het is 5 uur rijden dus we hebben tijd genoeg. Het zonnetje komt af en toe kijken en het is 13 graden. Maar het wordt 20! We rijden door het natuurreservaat Köpangen. Groen, groen. Alle kleuren groen en meertjes, veel meertjes. Erg mooi allemaal.

De eerste koffie vandaag wordt in een oud handelshuis gedronken. Jawel! Met een vlooienmarkt. En het is zaterdag ......dus even neuzen. Geen paardje meer te bekennen. Haha.

Vervolgens bijna in elk dorp een Loppis. ( kringloop) dat wordt een beetje veel, zelfs voor mij. ( T is er al na de eerste keer klaar mee ).

Overal liggen grote zwerfkeien langs de weg en tussen de bomen. Achtergelaten door de gletsjers in de ijstijd. Die zijn ook verantwoordelijk voor de meren.

We zien de eerste Rendieren in de berm maar te laat voor een foto. Als we terugrijden  zijn ze weg. Maar er zullen er vast meer volgen.

In Östersund gaan we even de skipiste op om de uitkijktoren te zien. Jammer van de sneeuwkanonnen, die belemmeren het uitzicht wat. Maar ver weg kun je Trondheim zien liggen. ( dat denk ik tenminste ) Wat foto’s maken broodje eten en weer op weg!

Om half vijf zijn we in Strömsund. We checken in grand hotel in en na de WiFi is T prioriteit het voetbal.  Maar gelukkig is hij met mij getrouwd dus gaan we eerst een pilsje pakken.

Er komt weer een hele optocht oldtimers voorbij. We worden achtervolgt! Ze blijven maar rondjes rijden en sommige verbranden rubber tot de rook over het terras trekt. De mensen vinden het prachtig. Maar roken mag hier niet op het terras. Zelfs geen pijp!  Lol.

Intussen zitten wij binnen in het restaurant te genieten van een peppersteak(T) en zalm met krabsaus voor mij. Heerlijk!!

De auto’s blijven de hele avond paraderen zodat de olielucht en verbrandebandenlucht nog een tijdje blijft hangen. Maar morgen weer genoeg bossen om de longen te zuiveren dan gaan we de wildernis in.

Nog even voetballen kijken straks voor Theo en ik duik er vroeg in het was een lange dag

Morgen weer een

1. Menno:
    3 augustus 2019
    Tot hoe noordelijk rijden jullie, alvorens Noorwegen in te duiken ?
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    3 augustus 2019
    We weten het nog niet. Ligt aan het weer denk ik. Of als we de bossen en meren zat zijn. Morgen eerst Lapland in. Dan zien we wel.
  3. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    4 augustus 2019
    Het is bekend. We rijden tot Kiruna dan slaan we linksaf richting Noorwegen.
  4. Johanna Hendrina Francisca Hebing:
    4 augustus 2019
    Jullie vakanties zijn nooit saai en echt avondtuurlijk.
    Geniet ervan en hoop voor jullie dat het 20 graden wordt🙌
  5. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    4 augustus 2019
    Ja dank je. Je hoop is vervuld. 20 graden in Lapland! Lekker zonnetje na de middag