1-8 dag 3 donderdag. van Löddeköpinge-Tidaholm

1 augustus 2019 - Tidaholm, Zweden

Gelukkig voor Theo zit er een Subway op het terrein van het Hotel. Die jongen boft toch wel met zijn broodje kip en jalapeno op de kamer. En het opwarmen van de kip kan gewoon met de föhn. Ja hij is niet voor een gat te vangen. Lol.

Het was lang geleden dat we in een twijfelaar hebben geslapen.......... en het gaat weer een heeeele tijd duren voordat we dat weer mee gaan maken (als het aan mij ligt.) enfin toch weer fris wakker geworden en om acht uur weer in de benen voor een nieuwe regenachtige dag, welke achteraf erg meevalt.

Vanaf nu gaat het rustiger aan. Snelweg vermijden en wat meer uit de auto en rondneuzen wat Zweden ons te bieden heeft.

We gaan richting zonnetje op de kaart dus naar het noorden.

We zijn in het land van Camilla Läckberg en ik zie allerlei plaatsnamen uit de boeken. Helaas uit de route. Maar de moorden zijn nu toch al opgelost en hopelijk geen nieuwe lijken op ons pad.

We duiken de bossen in, en dat zijn er veel! 70% van Zweden is bos. Tja Ikea moet het ergens vandaan halen. Het is in elk geval relaxed rijden en ruikt lekker.

In Skepphult stoppen we even bij een fabriksförsäljning. Ik denk dus aan handarbeid of zo. Het blijkt een ijzergieterij te zijn en je kunt daar pannetje en potjes kopen. Loodzwaar :een klein pannetje minimaal een kg en de groten zijn helemaal niet te tillen. Wel mooi en niet kapot te krijgen. Er is ook wat kunst , echt Zweeds design dus $$$

Onze eerste picknick is in de bossen.

Ik begin ze steeds meer te mogen, die Zweden. Ze houden van koffie en veel, heel veel gebak en snoep. Vooral de kaneelbolletjes doen het goed. Maar dat wist ik al uit de boeken. Ik heb echter nooit geweten dat ze ook van drop en snoepjes houden. Elke winkel heeft wel een hele gang met suikerwaren. Niet een stukje gang, nee van voor tot achteraan en allebei de kanten. Dus ik pas me graag aan de gebruiken aan en geniet van mijn eerset Kanelbullan en kardemom bulan  picknick.

We rijden via Jönköping langs een groot meer af naar onze slaapplek.

Een paar pogingen om bij het meer te komen leiden ons eerst naar een grot/ schuur in de berg. En de volgende poging naar een tuin achter een huis waar een robotmaaier stiekem zijn werk aan het doen is. Gelukkig is er niemand thuis. ( denken we)

We komen ook langs de high Chapparal ( Henk ) maar dat ligt uit de route en we zijn ook te laat.

We strijken neer in Tidaholm bij een B&B.

Om half vijf gaan we de stad verkennen en vinden een leuk plekje aan de rivier. Bij een oude watermolen annex museum/ kunst galerij. Helaas zijn deze net dicht,  maar de Bar doet het nog ,gelukkig!

Het weer is zonnig en het is goed toeven op het terrasje.

Dit dorp lijkt bewoond met groteautoverzamelaars. Er staan en rijden een hoop lang sleeën!!

Maar een restaurantje zoeken valt nog niet mee. Alles lijkt permanent gesloten. Uiteindelijk gewoon een Zweedse hamburger........ bij de sporthal....ook lekker. Haha. Morgen een beetje beter opletten Helma.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans Houthuijzen:
    1 augustus 2019
    Het is weer een mooi verhaal en het lijkt me ook een mooi land Helma & Theo. De biertjes zullen wat duurder zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Op naar de volgende dag.
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    2 augustus 2019
    Helemaal mee eens! Haha
  3. Annie van Hooff:
    4 augustus 2019
    Ik herken het zo,n beetje , we hebben Zweden ook een stukje gedaan met de camper . Wat me erg bij is gebleven inderdaad veel snoep , oldtimers heel veel bossen en meren . En zeer zeker het huskvarna museum . Veel plezier 🙄😀
  4. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    4 augustus 2019
    Husqvarna museum heb ik gemist. En het Ikea museum overgeslagen haha. Het is erg mooi hier. Maar ben wel blij dat we Zweden eerst doen en dan Noorwegen. Ik verwacht nog dramatische uitzichten over de fjorden. Want hier zie ik door de bomen alleen het bos en meren ☺️