Dag 4 Buenos Aires -Concepcion del Uruguay 22-10-2017 zondag

22 oktober 2017 - Concepción del Uruguay, Argentinië

Ik zit alweer in het ritme. Half zes wakker. Dat is hier geen kunst omdat het thuis 5 uur later is.

Gisteren zijn we de stad nog een keer ingegaan om te eten. Paella voor mij en steak( What else? ) voor T.

Vandaag zijn er dus verkiezingen  en is alles dicht. Argentinië komt zowiezo langzaam op gang. In elk geval in de stad waar het nachtleven tot ‘s morgens doorgaat.

Om 9 uur komt Estella met het ontbijt en heeft ze een taxi voor ons besteld. Alles inpakken en auto ophalen bij het vliegveld. Ergens voelt het of de vakantie nu pas begint. In verband met de slechte internet verbindingen heb ik alvast een hotel voor vanavond geboekt. Aan de grens met Uruguay.

Leuk detail. Ze hebben aan de kant van Uruguay een papier verwerkingsfabriek gebouwd. Het stof en de stank waaien richting Argentinië. Daar waren ze zo kwaad over dat ze de plaatselijke grensovergang hebben gesloten. Nu moeten ze 100 km omrijden om de grens over te steken.

Maar zover zijn we nog niet. Eerst de auto halen. Het duurt 2 uur voor we iemand vinden en dan krijgen we ook nog een verkeerde mee. Een Toyota maar automaat hebben ze niet. Enfin .....het rijdt

Om wat aan de auto en de rijstijl van de gemiddelde Argentijn te wennen gaan we voor deze ene keer maar over de snelweg. Tolwegen genoeg!

Bij de eerste stop al vergeten de koppeling in te duwen bij het achteruit rijden maar buiten een hoop gekraak geen blijvend letsel.

Als we dan eindelijk Buenos Aires ( en daarmee een derde van de totale Argentijnse bevolking ) achter ons laten ,komen we op de pampa’s uit. Grote lege vlakten met wat bosjes. Veel gras ,koeien en heel veel paarden. Maar echt NIET saai. Bijna een hond overreden gelukkig was de reactiesnelheid van Theo optimaal en konden we dat voorkomen. Op een ander niveau was de reactie snelheid wat minder. We kwamen er nl na 300 km pas achter dat er 6 versnellingen in de auto zitten!

In stad met een tongbrekende naam en een nies op het einde werden we aangehouden door de politie en waren we een tijdje de verzekeringspapieren kwijt. Paniek!Het stadje heet Gualeguaychú

Daarna zien we een echte Marlboro man koeien bij elkaar drijven. Helaas iets te ver voor een foto.

In Concepción del Uruguay aangekomen breek ik bijna mijn nek bij het uitstappen maar gelukkig is het bij schaafwonden en gekrenkte trots gebleven.

Wat een entree languit op de stoep voor de deur van het Hotel.

Helaas is het geboekte hotel gesloten voor reparatie. Geen pech want het ziet er onbewoonbaar uit in tegenstelling tot de foto’s. Booking. Com gebeld en zij zochten een ander onderkomen voor ons. Goeie service!

Al met al een pechdag want ala we eindelijk ons vervangend hotel gevonden hebben blijkt er geen restaurant open te zijn. Het zijn verkiezingen vandaag dus mag er nergens alcohol verkocht worden. Daarom zijn de restaurants ook dicht. Uiteindelijk vinden we een pizzabakker. Voor de katten een goeie afsluiter van een pechdagje. Hasta mañana.

1. Hans Houthuijzen:
    23 oktober 2017