Dag 19 zondag 13-11-16

13 november 2016 - Tarrafal, Kaapverdië

Nog een nachtje dan gaan we de grootste maan sinds 70 jaar zien. Dat is tenminste te hopen want het is nogal bewolkt steeds. We genieten met volle teugen van dit eiland. Het is bijna nog mooier als São Antão.
Maar net niet. Hoewel de bergen hier hoger zijn en nóg groener.
Je kunt het best knullig noemen hier. Of liever charmant. De poster van de Titanic op de kamer , kunstig op doek geschilderd is binnenstebuiten opgespannen zodat je door het doek alles in spiegelschrift en omgekeerd kunt lezen. Haha. Voorgerecht (in het Portugees entrada )wordt vertaald als "input".Die menu vertalingen zijn erg komisch. Vaca à la chèffe. (Rundvlees van de chef )is hier in het Engels beef of the head. Hier heeft toch iemand het verkeerde vertaalprogramma gebruikt. Haha.
Ook leuk dat niemand een andere taal spreekt zelfs geen Engels. Maar ik kom een heel eind met verbasterd Spaans.
Gisterenavond op de gok gegrilde Buzio gegeten. Wist niet wat het was  Blijkt achteraf als we het opzoeken zeeslak te zijn. Heb ik weer! Ik wist dat het hier een delicatesse was maar dacht dat het anders heette. Volgens Theo kan het nooit erger zijn als garnalen met banaan en kokossaus.
Theo gaat op veilig voor vis. Buzio lijkt op squid, een soort inktvis. Lekker taai, en met een vleugje leversmaak en sojasaus. Je bent het wel snel tegengegeten dus niet te veel van nemen! En het zal wel langszaam verteren die slak.
Vroeg uit de veren voor het ontbijt en dan gaan we een tocht over het eiland maken. De chauffeur spreekt Engels en blijkt een uitstekende reisleider te zijn. We gaan door kleine dorpjes waar geen auto's lijken te komen. Of te kunnen komen omdat de straatjes te nauw zijn. We rijden door de bergen en langs de kust. Werkelijk prachtig!  Ook komen we door de landerijen vol met bananen, papaya, suikerriet, pompoen en mais. De mangotijd is helaas net voorbij.
Het is allemaal erg mooi en we komen op plekken waar we met een huurauto nooit zouden zijn gekomen.
Smiddags stellen we voor om wat te gaan drinken en komen we uit bij een restaurantje wat eigenlijk gesloten is vanwege een feest gisteren. De eigenaar vraagt of we wat willen eten en we vragen om een baffa Polvo. Een tappa octopus. Nou dan komt er ineens een maaltijd op tafel! Friet, Octopus, 4 kreeften en drank. We moeten een glaasje plaatselijke groque drinken en het is erg gezellig.
Dan weer de auto in en verder gaat de reis. Kijk de foto's maar want ik kan alleen maar lyrisch zijn over de woeste bergen hier.
We gaan in 4 WD de Monte Gordo op en komen bijna tot bovenaan. Geen woorden voor het uitzicht wat je dan hebt. En dan is het nog heiig vandaag.
Vermoeid komen we 6 uur later weer op onze stek. Het was een mooie dag tot nu toe. Morgen meer.

1. Peter Toonen Dekkers:
    15 november 2016
    Hoi Theo en Helma,

Het zit er jammer genoeg weer bijna op voor jullie.
    Genoten van jullie avonturen via de reisverslagen.

Goeie terugreis en tot gauw.