Dag 19 21/05/14 woensdag

21 mei 2014 - Muralto, Zwitserland

Na een diner gisteren, waarbij de obers leken alsof ze een taakstraf hadden of net waren ontslagen bij de Maffia , en de kok waarschijnlijk ziek was , zijn we  moe maar voldaan in ons hostel gaan slapen. Vandaag gaan we een stukje langs de meren rijden en Zwitserland in.
We vertrekken om half 9 richting Bergamo. Dat schijnt een mooie stad te zijn. Het zonnetje schijnt al fel en een stralend blauwe hemel. Al snel zitten we weer in bergachtig gebied.
Geen kastelen op de toppen maar antennes en stellages van het een of ander. Fabrieken en rokende schoorstenen. Dit is Brescia. Hoge flats met af en toe een oud torentje of koepel ertussen. Het ziet er niet aantrekkelijk uit. We rijden maar door. TomTom is weer van het padje vanwege al de nieuwe wegen die hier aangelegd worden. Nou dan kom je nog eens ergens. Haha
Als we eindelijk weer op de goede weg zijn is het de ene rotonde na de andere, in industriegebied. Eindelijk zijn we in Bergamo.
Met het kabelbaantje naar de altstad. Daar is het gezellig. Terrasjes, winkeltjes. Echt relaxed Italië op zijn best.
En dan die cathedraal!! Theo zou er nog gelovig van worden zei hij. Zo mooi ! Overdadig Barok. Ik vond hem mooier de de Sixtijnse kapel.
Daar zou je zó een hoogmis uit kunnen zitten zoveel is er te zien. Echt prachtig. Je vraagt je af of ze niks anders te doen hadden in die tijd. Maar ja toen was er natuurlijk nog geen internet en Facebook.
We rijden via Lecco naar het Comomeer. Mooi weer in de bergen. Sneeuwtoppen en al.
We nemen nog een terrasje en ik krijg op de valreep nog een tiramissu. Dan richting Lugano. Een paar tunnels en we zitten in Zwitserland. Lugano is te groot. We reserveren een hotel in Muralto bij Locarno. Ben benieuwd! Zwitserland is wat duurder als we gewend zijn deze vakantie, maar dat mag de pret niet drukken. Het weer is warm maar erg bewolkt, en dat blijft lang hangen hier in die bergen. Bij Locarno komen we ook in de eerste file terecht op onze reis. Saai.
Uiteindelijk arriveren we in hotel Alexandra. We krijgen het zolderkamertje met een wastafel en een raampje van 50x70 cm. Het is ons duurste hotel. Een kwart van Theo' s biljart kamer. Maar net zoveel hout. Haha. Wel knus.
We zijn moe en duizelig van alle rotondes dus dat wordt op tijd slapen. Wat een indrukken vandaag weer. Die kerk!!! Ik ga vannacht dromen ik weet het zeker !! Waarschijnlijk een nachtmerrie ala Dan Brown. ( of dat Theo ineens het licht ziet das pas eng). Om 19 uur kunnen we eten in het restaurant van het hotel. Ineens een drukte op die zes trappen naar beneden!  Gaat iedereen om 19:00 uur eten. Zitten we ineens tussen een heleboel oudere Zwitserse medemensen. De gemiddelde leeftijd in het restaurant daalt zéker met 10 jaar als we plaatsnemen. Er os maar een menu en dan is risotto. Heerlijk. Woensdagavond.