Dag 12 14/5/14 woensdag

14 mei 2014 - Livanates, Griekenland

Gisteren bestelde Theo voor het avondeten ook een inktvis. We vonden het een stuk goedkoper dan die ik eergisteren had. Dat klopte ook want hij kreeg maar 1 tentakel haha. Ikke lol.
Mijn mix duurde wat langer. En wel veel langer. Theo was al bijna klaar toen moest mijn eten nog komen! Dat werd een lange zit voor die arme T. Maar met uitzicht op de zee altijd iets te bekijken. Vooral als de vissers weer uitvaren.
Vandaag staan we om negen uur klaar voor vertrek. De handdoek vergoeden we maar, daar zit een flink brandgat in van de lamp.
We krijgen van Dimitri de tip mee om naar Dion te gaan. Voor de opgravingen. Maar we besluiten langs de kust naar het zuiden te rijden. Opgravingen zien we nog wel genoeg, en ik wil geen overkill hebben als we in Athene aankomen.
Bij Platamonas gaan we koffiedrinken en daar worden de plannen weer gewijzigd. Om te voorkomen dat we langs het kustweggetje weer eens vast komen te zitten, stellen we de TomTom in op  Larissa. Helaas heb ik denk ik "vermijd onverharde wegen" verkeerd ingesteld. We trekken blijmoedig weer de bergen in. We gaan de oostkant van de Olympus op. Erg mooi maar in een dorpje rijden we ons op een paadje helemaal vast. Lijkt niet voor of achteruit te kunnen. Lichte paniek. Vooruit wordt de weg steeds slechter en smaller. En omdraaien is geen optie. 2 km achteruit op zo'n kronkelpaadje met bijbehorende afgrond ook niet.  Dus uitstappen, even te voet inspecteren hoe het verdergaat en langzaam maar zeker komen we, eindelijk, weer op een enigszins verharde weg. Dus maar snel weer naar de grote weg terug na deze schrik. ( Ik zei nog we kunnen ook met de Suzuki gaan! Haha).
Na deze enerverende ervaring besluiten we toch maar even de snelweg te nemen. In Larissa gaan we even naar de archeologische site kijken. Leuke stad. Kleine straatjes ( al hebben we die genoeg gezien voor vandaag, maar te voet is het goed te doen) en veel terrasjes.
Dan moeten we toch wat kilometers maken dus maar weer de snelweg op. Het is 32 graden dus op het heetst van de dag is het niet erg om een stuk te rijden. De airco doet het nu goed.
We komen door pas omgeploegde en net ingezaaide velden. En bij Lamia wordt het weer bergachtig. NEE niet meer van de weg af!!
We rijden door een prachtig , fris groen landschap en bergen naar Livanates en strijken neer voor het water in hotel Flisvos. Het is geen vis en geen vlees maar we zitten mooi op 10 meter van de Zee. Het waait alleen hard. Maar mij deert dat niet met 32 graden. En na een halve liter Restina deert mij trouwens niets meer.
We moeten wel nog even pinnen en daarvoor met de auto de stad in.
Theo weet de alternatieve route terug. We komen bij een hek maar manlief denkt dat het verkeerd is dichtgewaaid dus kunnen we gewoon door. Zitten we nondeknetter weer vast!!
Enfin hier kunnen we tenminste nog draaien en we hebben een slaapplaats voor vannacht.
Maar eigenwijs is ook wijs. Nog anderhalve week te gaan. Op de helft.