Dag 10 Medicine Hat - Crossfield 14 mei donderdag Hemelvaart.

14 mei 2015 - Crossfield, Canada

Na een goede nachtrust staan we met het zonnetje op.
We gaan nog maar een klein stukje westwaarts en dan gaan we via Calgary de Rocky Mountains in , daarna weer richting Edmonton. (Maar alles kan nog worden aangepast.) Het wordt al snel weer grijs en regent het dat het giet.
De koers wordt eerst gezet naar Head-Smashes-In Buffalo Jump.
Hier werden vroeger de Bizons door de Blackfoot indianen over de klif gejaagd, zodat ze hun poten braken. Dat scheelde een heel stuk rennen. Daarentegen is het tegenwoordig wel een heel typewerk om het in de TomTom te krijgen.
Het weer wordt slechter en slechter. We weten niet of we donkere wolken zien aan de horizon of dat het eindelijk een berg is. Het is hartstikke mistig en je kunt niet ver kijken. Het heeft weinig zin met dit weer de bergen in te gaan. En we hebben nog tijd genoeg. Dus doen we een uitgebreid bezoek aan bovengenoemde plaats.
Het is Kei interessant!  Mooi museum en veel geleerd over de Bison of Buffalo jacht. En over de leefwijze van de indianen.
Zelfs op de gedramatiseerde film nog een paar knappe indianen gezien, zoals ik ze van de John Wayne films ken.
Maar de mooiste koppen zijn toch de echte foto's. Van de bijna tot leer verweerde gezichten waar zoveel geheimzinnigheid en leven in gegraveerd is.
Als we om 15:00 uur, weer wat wijzer, buiten komen lopen we tegen een witte muur van mist aan. Het besluit staat vast. Geen bergen vandaag we gaan richting Edmonton. Via Calgary en doen de Rocky's als het beter weer wordt over een paar dagen......hopelijk.
We boeken bij crosfield inn en op het moment van uit stappen begint de zon er door te komen. Wel zuur als je de hele dag in een witte waas hebt gereden. Maar wat we niet weten hebben we ook niet gemist. Straks lekker eten en een pilsje pakken.