Dag 8 10/5/14 zaterdag

10 mei 2014 - Bitola, Macedonië

Om 8 uur op. Voor Theo een rusteloos nachtje want het alarm van de auto is wel drie keer afgegaan zodat hij elke keer op moest staan. Vervelend. Ik heb er niks van gemerkt.
Het is weer prachtig weer. Door de zon worden er nog meer besneeuwde bergtoppen zichtbaar.
We rijden vandaag naar Macedonië.
En wederom de bergen in.
De grens over. Voor het eerst moet de  kofferbak open. Clothes, clothes and dirty clothes hoor ik Theo zeggen en we mogen meteen door.
In Macedonië rijden we eerst naar Ohrid. We komen langs een immens groot meer. En er staan een heleboel bussen. Een paar duizend mensen in  verschillende klederdracht staan schouder aan schouder om het meer. Het lijkt wel een recordpoging. Maar het zal wel folklore zijn.
In Ohrid bekijken we de altstad. En dat is een ouwetje!  De kerk van Johannes aan Kaneo. Mooie kerk met oude opgravingen van mozaïek vloeren een amfitheater en een  Pantheon. En huizen uit de Romeinse tijd.  Ook nog ommuurd door een stadswal. Dus oud. Ook nog een theater dus eigenlijk Griekenland op een hoopje.
We willen door het nationaal park Chalicica steken maar die weg is afgesloten vanwege de sneeuw op de top. Dus weer 20 km langs het meer af terug. Mooie route dus niet zo erg. Alleen de koeien op de weg houden het wat op.
Om vier uur komen we na een tocht door de groene (lichtgroene) heuvels en bergen aan in ons hotel. 900m boven de zeespiegel. Sunski Fineri. En zoals de naam al zegt. Zon,skiën en fineer. Tenminste dat laatste vermoed ik omdat onze kamer net is gerenoveerd.
We zitten alleen in het hotel vannacht en er wordt ons verzocht liever niet om half zes op te staan. Niet dat we dat van plan waren. Ook is er een feest vanavond waar we bij kunnen zitten. Met muziek en alles erop en er aan. Maar of we ons daar in gaan mengen?  Ik weet het nog niet........
Maar prachtig uitzicht over het dal en aan de andere kant de sneeuw op de berg. We gaan eerst maar eens genieten van onze authentieke Macedonische maaltijd: een Macedonische hamburger en Macedonische steak en salade. Haha. De zaterdag is bijna voorbij.