27/10/13 Dag 22 Lone Pine Californië

27 oktober 2013 - Lone Pine, California, Verenigde Staten

Gisterenavond Las Vegas in gegaan het ligt 40km van Boulder af. We hadden even op de kamer gewacht tot het donker zou worden maar toch op tijd vertrokken om alle lampjes te zien.  Dat was duizelingwekkend! .
Abnormaal. Wat een tegenstelling tot de rust van de laatste weken.
We zijn alleen de strip op en neer gereden. Te overdonderd en te moe om ons in de zaterdagavondinvegas te storten. He-le-maal geen zin in.
Dus om half negen waren we weer in Boulder.
We hebben het gezien. Niet mijn ding. Of moet er een keer met de damesclub gaan kijken en dan alleen naar Vegas. Vliegtuigje in en daar uitstappen. Paar dagen blijven en weer terug. Maar na de drie weken  de ruigheid van de Natuur en rust te hebben ondergaan is de anticlimax te groot. Wat een materialisme en verspilling!  Maar ook... wat een lol die mensen langs de weg. Het enige waar ik voor zou zijn uitgestapt was de zweefmolen op de Stratosfere.
Eenmaal in bed ... Meteen in slaap gevallen.
27/10.

Vanmorgen opgestaan en naar de Hooverdam gereden. Weer prachtig weer en we hebben de Power Plant toer gedaan. Onvoorstelbaar dat dat in de dertiger jaren is gebouwd. Ik had hem eigenlijk groter verwacht. Of breder moet ik zeggen. Aangezien hij ( net als de Chinese muur, of Great Barrier Reef vanuit de ruimte te zien is. Maar toch erg interessant hoe zo'n ding werkt. De rondleiding werd gegeven door wen vrijwilliger ( Joep-type DAF museum). De man had waarschijnlijk ooit een beroerte gehad of was dronken. In elk geval moeilijk te verstaan, maar hij lachte wel lief als hij zijn verhaaltje klaar had.
Je zag dat de werklui aan touwen hingen en levensgevaarlijke capriolen uit moesten halen. ( en dat voor $4 per dag met 2 dagen vrij per jaar ). Toch is er in de 5 jaar dat de dam gebouwd is maar 1 dodelijk slachtoffer, volgens de statistieken. ( dat wil zeggen. ......op de plaats van de bouw overleden. De andere 400 tot 500 hebben ze eerst naar een ziekenhuis gebracht voor ze overleden  en die tellen niet mee )
We gaan nog naar de nieuwe loopbrug,vor een prachtig uitzicht, maar de weg is afgesloten. Jammer!.
Op naar de volgende bestemming. Death Valley. (of in elk geval in de buurt want dat gaan we morgen doen) Weer een hele tocht door de woestijn. In de veertiger jaren zijn hier in Nevada kernproeven gedaan, omdat het zo leeg was, maar dat was geen klantentrekker voor de huizenmarkt want het is nog steeds leeg, Er is wel een heel grote gevangenis. Onverstandig om lifters mee te nemen. En op de borden langs de weg staat dan ook dat dit verboden is.
Ineens stelt Theo voor om een afslag te nemen die we al voorbij waren gereden. ( ik had Death Valley in de TomTom gevoerd). Maar Theo had het op een wegwijzer gezien. Dit was eigenlijk een kruising naar een  B-weg maar we gaan voor het avontuur en nemen de afslag. En ineens zitten we al in Death Valley. Een desolaat landschap. Het droogste,  warmste en laagste punt van USA. Ik geloof 195 voet beneden de zeespiegel. Zoutvlakten, veel stenen, de rotsen lijken bergen samengeperste keien en dan weer zandduinen. Droge bosjes. Het waait er verschrikkelijk hard. En het is erg warm. Hier en daar zie je de damp uit de bodem komen, een wolken fabriek.
En ineens zie ik op de kaart Zabriskie Point. Mijn lievelingsfilm vroeger (jaren 70) Vooral de laatste scène. Met ( natuurlijk) Pink Floyd  en Doors muziek. Nou daar sta ik dus ineens zelf.
Gaaf !  Maar een ongeruste Theo wil verder want we weten weer niet of we het halen met de benzine en waar de volgende pomp is. De kaart laat geen dorpjes meer zien en we zitten midden in de woestenij.
Maar IK heb Zabriskie Point gezien en maak me niet druk!. Uiteindelijk komen we gelukkig net op tijd bij een camping uit. En een pomp. De benzine is wel 2 x zo duur, maar we zijn weer gered. En hier is 2x zo duur nog goedkoper dan bij ons in Nederland.
Mijn dag kan niet kapot en ik heb stenen genoeg gevonden. Op de weg naar de bewoonde wereld nog een zandstorm eroverheen tsjakka! wat eenb feest  We komen aan in Lone Pine en toppen de dag af met een uiensoepje en een grote steak. Jeetje. Wat is de woestijn mooi!!!