16-11-14 dag 25 Zondag

16 november 2014 - Bowen, Australië

Met nog twee weken voor de boeg en nog een hoop te doen, doen we het vandaag kalm aan.
Het plan is 100km naar Bowen te rijden. Waar twee markten zijn vandaag. En een  strand waar het GB rif een paar meter vanaf de kust begint. Dus daar kan ik in elk geval wat snorkelen. We beginnen met uitslapen.
Om negen uur vertrekken we richting Bowen. We zitten nog steeds in de suikerriet industrie. Grote fabrieken waar ze de melasse maken en dan in enorm lange treinen afgevoeren. Ik heb veel lange treinen gezien op de Mathildelaan,maar deze zijn nog een paar keer langer. Hier en daar een locomotief ertussen gekoppeld zodat het nog te slepen is.
Verder is er veel modder en nat land te zien.
Dan komen we bij een heuvel en moeten 2 km steil de berg op. Wat een mooi uitzicht!  Bergen aan de ene, en de zee aan de andere kant en overal rietsuiker.  De weg terug is nog enger dan omhoog. Maar ik heb een goeie chauffeur.
Tijd voor een "gekregen" mango. De gejatte is nog niet rijp. Ze smaken heerlijk!! Zo krijg je ze niet bij de appie.
In Bowen, de stad van de Big Mango, blijven we vandaag.
Elke stad heeft hier iets groots. En met de nodige humor. Grote krokodil, slang, kangoeroe en Bowen heeft de mango. Haha. Ze zijn er nog super trots op ook. En, zoals Nederland met zwartepiet, ook hier de discussie: staat hij op z'n kop of niet?  Het stadje is verdeeld in twee kampen maar ze leven in vrede naast elkaar. Anders dan wij" nuchtere" Hollanders.
We arriveren in het paradijs. Met foto's wordt het geen recht gedaan. Prachtig. Het begin van whitsunday islands. 74 eilanden. Het great barrier Reef ligt hier dicht bij de kust en er is bijna niemand.  Hemels!!
Ik huur een stinger pak( tegen de box jellyfish, een klein kwalletje met lange tentakels waar je errug veel last van hebt. Soort zweepslagen van vuur en ook dat soort littekens.....En dodelijk)  en ga het diepe in met mijn snorkel.
En natuurlijk weer veel te ver afgedreven. Maar het is verder de zee  in echt mooier om te snorkelen. Bij de kust is het meeste koraal kapot. Wel veel vissen en een schildpad tegengekomen. Het waterdichte zakje voor mijn telefoon werkt niet en dus moet ik terug. Een geluk bij een ongeluk want anders had ik niet in de gaten gehad dat ik zo ver was weggezwommen van het strand. De stroming staat  ook net verkeerd dus terugkomen is moeizaam. Het scheelt niet veel  of ik had een hand op moeten steken om hulp in te roepen van de knappe lifeguard. (Achteraf jammer!)  Maar ik ben blij weer te kunnen staan.
Mijn lesje weer geleerd hebbende maar een douche genomen en met een ijskoffie naar de andere watersporters zitten kijken om bij te komen.
Na nog een fikse strandwandeling ben ik toe aan een wijntje.
Dan komt Theo terug van de TAB en na het boodschappen doen. ( geen Chinees vandaag :zelf koken) nog een wandeling door het park bij zonsondergang. Het was een heerlijke dag. We blijven morgen hier om het nog een keer over te doen.
Nu eerst het lam klaarmaken en dan verder lammen op ons terrasje. Tot morgen!