9-8 dag 11 vrijdag. van Grong - Dombås

9 augustus 2019 - Dombås, Noorwegen

We worden om zes! Uur wakker. In een witte wereld zonder uitzicht. Het is nog vroeg dus we hopen op beter. We hebben al hele mooie routes gehad en heel mooi weer dus mopperen doen we niet. En de eerste regenachtige stop is bij een bos met een waterval. We maken even een ochtendwandeling.

Om acht uur trekt de mist op en zitten we aan een meer. Het wordt ook al drukker op de weg. We zijn in de agrarische sector. De gele korenvelden geven een zonnig gevoel en wat kleur aan de grijze dag.

Een paar keer doen we de toeristische route. Eerst naar een klooster ruïne. Maar dat is een pelgrimsroute dus moeten we een eind te voet.: geen goed plan in de regen.

Daarna zien we een ruïne van een vesting met een driemaster erbij. Ook een wandelroute van 6 km. Dus weer terug naar de E6.

We naderen Trondheim om 11:00 uur en deze stad is te groot voor ons. We zijn al dat verkeer niet meer gewend. We laten de stad rechts liggen en gaan voor een bakkie buiten want het zonnetje doet dappere pogingen door te komen.

We lunchen in Støren. De zalmhoofdstad van Noorwegen. Aan de rivier waar ze jaarlijks 20-30 ton zalm uithalen. En waar zalm is ....... daar zijn beren. (Haha maakt het rijden weer een beetje spannender maar we zien er geen.  )

Ook muskusossen lopen hier in het wild rond. Maar voor die safari wordt het te donker. En het is te nat om nu op je buik in een wei te liggen om die dieren te zien grazen. Enfin. Om 4 uur zijn we in Dombås   We dachten gisteren wijzer te zijn geworden en hebben gewoon de naam van het Dombås Onderkomen ingetypt in Google. Maar i.p.v. Dombås Hostel zoals het bij booking heet hebben we per ongeluk Dombås Hotel ingegeven.Enfin gelukkig komen we er snel achter.

Maar dan kunnen we het Hostel ook al niet vinden omdat ze de naam hebben veranderd in Troltun.  Daar zit je dan met al je ervaring. Haha. Het had hier net zo goed dumb ass kunnen heten !

Maar we hebben het gered en om 5 uur zitten we aan een lekker pilsje en cidertje bovenop de berg. We logeren in een houten schooltje voor skiërs. En het is hier in de stad en in de trollentuin ook alles trol, waarschijnlijk omdat we morgen de Trolstigvegen gaan doen. De weersverwachtingen zijn op alle stations slecht. Maar ja we zijn in de buurt en het schijnt de hoogste bergpas van Noord-Europa te zijn dus misschien komen we boven de wolken uit. We zien het wel. En anders zien we het niet maar dan is de rit erg spannend in de mist. Haha we blijven positieve dumbasses.