10-8 dag 12 zaterdag. van Dombås -Skjåk

10 augustus 2019 - Bismo, Noorwegen

Vandaag hebben we niks geboekt. We kijken wel waar we uitkomen. Een beetje gevaarlijk op zaterdag met de vakantiedrukte ,maar het weer is niet te voorspellen en de route ook niet. Dus we nemen het risico.

Om half zes wakker het regent en we zitten in de wolken. 12 graden en harde wind. Wind is goed (hoop ik ) om de wolken te verjagen.

Ik bereid me voor op een overkill aan trollen vandaag. Even een trollenles. Het waren grote, lelijke reuzen in de Noorse mythologie. (Dus niet die grappige met gekleurde haren we kennen van de stripverhalen uit de Tina vroeger) Ze opereren s nachts omdat ze verstenen in zonlicht. ( daarom zijn er veel bergen naar Trollen genoemd ) en ze kunnen niet tegen klokkengelui.( daarom rollen ze grote stenen naar kerken en een grote steen in de buurt van een kerk heet dan ook een trollensteen. ) Ze zijn niet aardig en eten mensen. En verder kijk je maar op Wikipedia of zo. Nu ik dit weet begin ik ook in een hoop stenen trollen te zien haha

We scoren weer een waterval. En rijden door de bergen die steeds dichter  naar elkaar toe lijken te komen. Het weer wordt helder en we krijgen een stortvloed aan watervallen. Helaas een beetje miezerig. Maar tussen de bergen is de temperatuur goed

Als we de in de buurt komen  begrijp ik wel waarom die trolweggen zo heet. Ik zie overal trollengezichten in de bergen. ( natuurlijk met een beetje fantasie ). Wij gaan de Trollstigen op straks. Het is ongeveer 20 km lang met elf haarspeldbochten.

We gaan eerst naar Åndalsness voor een ontbijt en koffie. Zalm en garnalenbroodje. Heerlijk daar word je wakker van.

We kijken uit op de haven en de woeste bergen. Hierboven kun je op een loopplank een stuk het ravijn inlopen. Gaan we niet doen. En dan door de Trollstigen. De trappen van de trol, haarspeldbochten helder weer en druk met  campers, maar geweldige uitzichten en ontelbare watervallen, daarna moeten we met een pontje mee om in Elsdal te komen. Hier is het tijd voor de lunch. We boffen weer erg met het weer. De verwachtingen kloppen hier ook voor geen meter!  ( gelukkig) we hebben 23 graden en alleen vanmorgen een buitje gehad. Af en toe een miniem zonnetje. En prachtige wolken.

Dan gaan we de Geiranger op. Weer een mooi hoog ,uitzicht op het fjord met zijn cruiseschepen. Veel fietsers en wandelaars. Langs de preekstoel en de zeven zusters.( 7 watervallen naast elkaar. ) Het ene uitzicht nog mooier als het andere. Ik moet er bijna van huilen zo mooi. ( maar dat zullen de hormonen wel zijn )

En als we dachten op het hoogste punt te zijn gaat het ,na het fjord ,nog hoger. Voorbij de ijsgrens naar de gletsjer. Helaas schijnt de zon niet meer en regent het, anders zou het ijs op de top die prachtige blauwe kleur reflecteren die we in IJsland hebben gezien.

Maar als we dalen komen we bij een meer en later een rivier die dit gletsjerwater meevoert. Mooi groen/ blauw aquamarijn van kleur en witwater Je zou hier kunnen raften als het waterpeil wat hoger stond . Alles is even mooi. We boeken een hotel in Skjåk. En gaan bij de buren een pilsje pakken en eten. Vissoep voor mij en ( what else?) een peppersteak voor T. Het verhaal is klaar maar de foto’s zijn moeilijker. Ze doen geen recht aan de werkelijkheid en ik moet kiezen !! Moe van alle indrukken maar als happy travelers gaan we op tijd naar bed. Morgen weer een dag.

1. Hans Houthuijzen:
    Hi Theo & Helma,
    Zitten jullie daar in de buurt van Ardal, ligt ook aan de fjorden. Maar goed is zo groot aldaar. En die hormonen is dat ook zo’n soort volk wat daar leeft 😂😜😂😜maar goed al wederom een mooi verhaal en mooie foto’s.
  2. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    10 augustus 2019
    Ardal ligt hier 200 km vandaan. Zijn we bijna langs gekomen vandaag. En nee de hormonen zijn de genen waarvan de trollen zijn gemaakt volgens mij . Lol
    Ze opereren vaak s nachts en kunnen niet tegen klokkegelui. 🧐
  3. Menno:
  4. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    10 augustus 2019
    Nee preken genoeg gezien. Het was te druk
  5. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    En te ver lopen
  6. Hans Houthuijzen:
    Ja okay dat las ik, was ook maar een Japans glapje Helma. 😂😜😂😜
  7. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    😂👍🏻
  8. Hans Houthuijzen:
    10 augustus 2019
    En in Ardal woont die klant van me, en is ook aan de fjorden
  9. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    10 augustus 2019
    Hopelijk mag je hem een keer naar huis brengen. Is prachtige route en afwisselend en leuk rijden zegt T
  10. Hanneke:
    16 augustus 2019
    Mooi hoor! En ja, ik herken de haarspeldbochten! Prachtig landschap!
  11. Helma Toonen Dekkers Peeters:
    17 augustus 2019