27-9 Dag 13 -Etna-noord

27 september 2022 - Mascali, Italië

Dinsdag

Om 7 uur op met de zon. Het zal vandaag 28 graden worden.

Op de Etna wordt dat natuurlijk koeler vanwege de hoogte.

We worden opgehaald in een gewone fiat en er gaan nog twee Franse mensen mee. Vader en dochter. Dan rijden we een stuk naar de noordkant en stappen over in de 4wd bus. We rijden via de noordkant halverwege de Etna. Langs de lavastromen van 2019 en 2020. We rijden door een bos en de show begint.

Hotseknotsend vlak langs de bomen af en steil naar beneden. Ze hadden er net een weg neergelegd die aan beide kanten door lavastromen was ingesloten. Daar komen we op uit. De gids maakte het nog spannender door paniekerig te gillen.

We werden onderweg ook gebombardeerd met jaartallen en cijfers. Maar het enige wat ik nog niet wist was dat die rotsen pas in 2025 afgekoeld zijn van binnen. En bij het ontstaan van vulkanen en zo ben ik afgehaakt.

We gingen ook nog een wandeling maken maar daar zijn we mee gestopt na 500 meter. Toch nog even op de lava gestaan maar het werd me ondanks de walkingsticks te veel. Dus wij weer terug naar het busje en de anderen gingen  nog een uurtje verder hiken.

Komen we aan bij de bus stapt er een man uit. We vragen of hij wat water heeft. Hij loopt naar de bus en geeft ons een flesje. Komt er een hele andere groep terug. Haha water uit de verkeerde bus. De gids is super aardig en we krijgen er nog een flesje bij. “ gelukkig hadden we de wijn niet gekregen “ zegt hij.

En dan een uurtje wachten op de rest van de groep. Er staat een mooie berkenboom( het lijken er 12, maar het is er maar 1). Daar mag ik van Theo een foto maken. Dus 2 bomen voor de prijs van 1. ( een vent van een boom erbij)

En dan zijn ze terug. We rijden dezelfde weg terug en de bedoeling is dat we naar een lavastroom van 1928 gaan kijken. We komen langs een soort wintersportkamp en hij rijdt het bos in “adventure” roept hij nog…….. en dan zitten we vast. Gelukkig is er een soort bierstube dichtbij. Dus wij weer uit de auto en het restaurantje in. Terrasje op.

Na een tijdje krijgt hij toch de auto los. Etna heeft er 4 kraters bijgekregen vandaag.(zie foto)

Tot slot nog naar een grot. Waar hij de lavastromen nog even in het zand tekent. Als Theo zegt dat hij er links niet al te veel bij moet tekenen krijg ik de slappe lach. ( zie foto). Ook de Duitse meisjes komen niet meer bij, de rest kijkt verbaasd maar ik durf het niet uit te leggen. We haken weer af als we de grot hebben gezien.De anderen wandelen nog even door.  Het is genoeg geweest voor vandaag. Terug naar het hotel. Naar het biertje en de gintonic. Lekker douchen en met de beentjes omhoog.

1. Piet Swartjes:
    27 september 2022
    Weer een mooie beleving om op terug te kijken.